خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه بین فلسفه و الهیات ادیان ابراهیمی موضوعات و مسائل مشترکی مطرح است، مانند بحث از آغاز و انجام جهان، رابطۀ طبیعت و ماورای طبیعت، سرشت انسان و سعادت و شقاوت او، برخی از متألهان این ادیان به مطالعۀ فلسفه روی آوردند و از مباحث فلسفی بهویژه اندیشههای نوافلاطونی در تبیین و توجیه برخی از آموزههای اعتقادی دین بهره جستند.
اما در نهایت این مخالفت نیز به توهم ناسازگاری عقل و دین برمیگردد و مخالفان فلسفه برانند که بهکارگیری روش عقلی در شناخت ما را به نتایجی میرساند که در مقابل آموزههای دینی قرار دارد.
گاه به روایات و یا اقوال علمای پیشین برای نفی فلسفه تمسک میکنند، درحالیکه آن روایات و اقوال در مقام مقابله با فلسفههای الحادی و افکار زنادقه است، نه نفی تفکر عقلی برای اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها که در فلسفۀ اسلامی تعقیب میشود.