چکیده:
ماهیت پیچیده و همواره در حال تغییر محیط سبب شده که نوآوری مهمترین عامل حفظ و ارتقاء عملکرد شرکتها باشد. در نگاهی جامع به آن، مفهوم نوآوری دوسوتوان مطرح شده که با تمرکز بر نوآوری بهرهبردارانه به حفظ موقعیت رقابتی محصولات موجود و با توجه به نوآوری اکتشافی در پی دستیابی به بازارها و محصولات جدید است. یکی از مهمترین فرآیندهایی که در پیشینه دستیابی به این نوع از نوآوری و غلبه بر چالشهای آن به ویژه در شرکتهای تازهوارد مورد توجه بوده ارتقاء توانمندی فناورانه با استفاده از مکانیزمهای یادگیری است. این پژوهش سعی داشته با ارزیابی اثربخشی این مکانیزمها در صنعت فولاد کشور، برنامههای سیاستی مناسب برای ارتقاء آن را پیشنهاد نماید و به این منظور از تلفیق روش گروه متمرکز و شبکه عصبی مصنوعی استفاده شد. یافتهها که با استفاده از دادههای طرح پیمایش نوآوری به دست آمده نشان دادهاند یادگیری از طریق انجام کار مهمترین مکانیزم یادگیری است که شرکتهای فولادی باید به آن توجه نمایند. برای نوآوری بهرهبردارانه، یادگیری از طریق کپیبرداری و طراحی و برای نوآوری اکتشافی، یادگیری از طریق تعامل و جستجو در رده یعدی قرار دارند. در گام آخر نیز با مطالعه سیاستهای این صنعت در سطح جهان، 20 ابزار سیاستی پیشنهاد و با نظر گروه متمرکز، هفت برنامه به عنوان مهمترین اقدامات تأثیرگذار در یادگیری فناورانه شناسایی و پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
یکی از مهم ترین فرآیندهایی که در پیشینه دستیابی به این نوع از نوآوری و غلبه بر چالش های آن به ویژه در شرکت های تازه وارد مورد توجه بوده ارتقاء توانمندی فناورانه با استفاده از مکانیزم های یادگیری است .
بر اساس مطالعه ممبینی و همکاران [٣] میتوان نوآوری دوسوتوان را توانمندی سازمان در همسویی شرکت برای پاسخ به تقاضای بازار (افزایش کارآیی و بهبود عملکرد کسب وکار) و هم زمان ، سازگاری با تغییرات اساسی محیط (نوآوری و رشد محصول با تمرکز بر انعطاف پذیری در جهت اطمینان از اثربخشی آینده ) تعریف نمود که با استفاده از توسعه ترتیبات ساختاری و انجام فعالیت های متفاوت یادگیری فناورانه به مدیریت نوآوری در شرکت میپردازد.
در بعد مکانیزمهای یادگیری نیز هفت مکانیزم یادگیری از طریق انجام کار، یادگیری از طریق تعامل ، یادگیری از طریق کپی برداری ، یادگیری از طریق آموزش ، یادگیری از طریق بکارگیری نیروی انسانی متخصص در تحقیق و توسعه ، یادگیری از طریق طراحی و یادگیری از طریق جستجو به عنوان فعالیت های شرکت ها در ارتقاء توانمندی فناورانه از طریق یادگیری در نظر گرفته شده است که جدول ٤ تعریف آنها در این پژوهش را نشان میدهد.
Managing the exploitation/exploration paradox: The role of a learning capability and innovation ambidexterity.
Information technology, knowledge management and environmental dynamism as drivers of innovation ambidexterity: a study in SMEs. Journal of Knowledge Management, 22(4), 824-849.