چکیده:
بازاریابی اینترنتی یکی از ابزارها و روش های جدید بازاریابی است که درنتیجه ظهور پدیده فناوری
اطلاعات و ارتباطات و شاخص ترین وسیله آن یعنی اینترنت به وجود آمده است. به رغم چالش های
موجود و پیدایش شرکت های بازاریابی شبکه ای ناسالم، نظام های حقوقی به جای حذف و جلوگیری از
فعالیت این شرکت ها، با تدوین معاهدات و آیین نامه ها سعی در کنترل و نظارت بر این فعالیت ها نموده و
در ایران حاصل این تلاش تدوین دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای
در سال ١٣٨٤ ، تدوین دستورالعمل نحوه تاسیس فعالیت و نظارت بر بازاریابی شبکه ای در سال ١٣٩١ و
بعد از اصلاح قانون نظام صنفی مصوب ١٣٩٢ مقررات مورد اشاره در چارچوب قانون نظام صنفی مورد
بازنگری قرار گرفت و با توجه به اینکه مبادلات این شرکت ها در قالب فروشگاه مجازی بوده، از ظرفیت
قانونی ماده ٨٧ قانون نظام صنفی استفاده شده و فعالیت بازاریابی شبکه ای در قالب آیین نامه مذکور
ساماندهی گردید. در این زمینه ارائه لایحه قانونی به مجلس شورای اسلامی و تصویب قوانین مدون قابل
انتظار است.
خلاصه ماشینی:
به رغم چالش هاي موجود و پيدايش شرکت هاي بازاريابي شبکه اي ناسالم ، نظام هاي حقوقي به جاي حذف و جلوگيري از فعاليت اين شرکت ها، با تدوين معاهدات و آيين نامه ها سعي در کنترل و نظارت بر اين فعاليت ها نموده و در ايران حاصل اين تلاش تدوين دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعاليت بازاريابي شبکه اي در سال ١٣٨٤، تدوين دستورالعمل نحوه تاسيس فعاليت و نظارت بر بازاريابي شبکه اي در سال ١٣٩١ و بعد از اصلاح قانون نظام صنفي مصوب ١٣٩٢ مقررات مورد اشاره در چارچوب قانون نظام صنفي مورد بازنگري قرار گرفت و با توجه به اينکه مبادلات اين شرکت ها در قالب فروشگاه مجازي بوده ، از ظرفيت قانوني ماده ٨٧ قانون نظام صنفي استفاده شده و فعاليت بازاريابي شبکه اي در قالب آيين نامه مذکور ساماندهي گرديد.
واژه هايکليدي: بازاريابي، اينترنت ، فعاليت مجازي، فضاي آنلاين ، اخلالگري اقتصادي مقدمه پيشرفت و توسعه روز افزون فناوري اطلاعات و ارتباطات تاثيرات عميق و گسترده اي در فرايندهاي تجاري به وجود آورده و اينترنت به عنوان موثرترين بستر بازاريابي الکترونيکي با پوشش جهاني امکان رسيدن شرکت ها به بازارهاي بين المللي را فراهم ساخته است .
بازاريابي الکترونيکي يکي از ابزارها و روش هاي جديد بازاريابي است که درنتيجه پيدايش و ظهور پديده فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و شاخص ترين وسيله آن يعني اينترنت و تأثيرات عميق و گسترده اش در فرايندهاي تجاري به وجود آمده است (حسيني و همکاران ، ١٣٨٧).