چکیده:
در این جستار نگارنده بر آن است تا به بررسی ساختاری و محتوایی بخش نخست کتاب آموزش قوانین و قواعد دستوری زبان ایتالیایی به زبانآموزان پایه با عنوان دستور کاربردی نوین زبان ایتالیایی (Nuova grammatica pratica della lingua italiana) تالیف سوزانا نوکی ((Susanna Nocchi بپردازد. چاپ نخست این کتاب آموزشی از سوی انتشارات آلما در سال ٢٠٠٢ صورت گرفته و نسخه جدید و اصلاح شده آن در سال ٢٠١١ به بازار ارائه شده است. در سال تحصیلی جاری (١٣٩٧-١٣٩٦) بخش آغازین این کتاب برای تدریس قواعد دستوری در دوره پیشدانشگاهی رشته زبان و ادبیات ایتالیایی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران بکار گرفته شده است. جستار حاضر در تلاش است که علاوه بر بیان ویژگیها و نقاط ضعف و قوت این کتاب آموزش دستور، جهتگیری فرهنگی و ارزشی آن را نیز برجسته سازد.
In this article we try to have a contextual and structural review about the first part of Nuova Grammatica Pratica Della Lingua Italiana written by Susanna Nocchi. This book for the first time was published in 2002 by Alma publications; and in 2011 was republished in a new and modified version. In current academic year (2017-2018) the first part of this book has been used for teaching Italian grammar to pre-university students of Italian literature in Faculty of Foreign Languages and Literatures of University of Tehran. The current article not only tries to express weaknesses and strengths of this grammar book but also attempts to highlight its cultural orientation.
خلاصه ماشینی:
در دسـتور کـاربردی نوین هیچ گونه پیشگفتار و یا توضیحاتی درخصوص پروسه تألیف اثر، معرفـی مؤلـف ، اهداف و رویکرد آموزشی و روش شناختی و یا راهنمای استفاده از کتاب مشاهده نمی - شود و تنها در پشت جلد کتاب در باب موفقیت این اثر سه دلیل ذیل آمده است : بیان شفاف و موجز قوانین دستوری در کادرهایی منظم و واضح که امر فراگیری سـریع از سوی زبان آموز را میسر میسازد؛ تمرین های مفید و مناسب که با توجه به درجه دشواری آورده شده انـد و شـیوه تنظـیم آن ها میزان فراگیری زبان آموز را نیز ارزبابی میکند؛ تأکید ویژه بر ساختارهای رایج و مفید زبان کاربردی و معتبر کـه امـر بکـارگیری زبـان ایتالیایی را برای زبان آموز تسهیل میبخشد.
در اینجـا لازم مـیدانـیم توضیحاتی را که درخصوص سطح واژگانی بـرای زبـان آمـوزان دوره هـای آ١ و آ٢ از سوی گواهی بسندگی زبان ایتالیایی، به عنوان زبانی که در خارج از محیط ایتالیایی زبان فراگرفته میشود، ارائه شده است را بیاوریم : (گرچه دستور کاربردی نوین بـرای زبـان - آموزان دورهای آ١ تا بی٢ تألیف شده است ، لیکن با توجه به این امـر کـه ایـن جسـتار تنها به بررسی بخش نخست این کتاب که در دوره پیش دانشگاهی تدریس میشود می - پردازد؛ توضیحات درخصوص سطح واژگانی دو دوره آ١ و آ٢ را بسنده دانستیم .