چکیده:
ارزیابی انتقادی کتابهای آموزش زبان گامی حیاتی درتدوین برنامههای درسی است. این نیاز به ویژه برای مطالب و کتب تازه منتشر شده مشهود است. در نتیجه، در مقالهی حاضر سعی شده است کتاب انگلیسی برای اهداف ویژه تحت عنوان انگلیسی برای دانشجویان جامعه شناسی که اخیرا توسط محمد حسین کشاورز و موسی نوشی کوچکسرایی نوشته و توسط انتشارات سمت در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بررسی و ارزیابی شود. برای دستیابی به این هدف، کتاب براساس مدل محمودی و احمدی صفا (1393) ارزیابی شد. مصاحبه نیمه ساختاریافته ای براساس مدل ذکر شده نیز برای بررسی دیدگاه متخصصان این رشته، که متخصصان جامعه شناسی بودند، در باب محتوای کتاب انجام شد. محققان با هفت متخصص در زمینهی جامعه شناسی از دانشگاه های بوعلی سینا، ایلام و گیلان مصاحبه کردند. نتایج نشان داد که کتاب تازه منتشر شده از سوی سمت نسبت به کتاب قبلی به طور چشمگیری بهبود یافته است. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که علیرغم وجود برخی مشکلات در انتخاب فعالیتها، تمرینها و متون، این کتاب مناسب است و می تواند به عنوان یک منبع انگلیسی برای اهداف ویژه استفاده شود. محققان پیشنهادات مفیدی برای بهبود نواقص کتاب ارائه میدهند.
Critical evaluation of language learning books is a vital step in a successful curriculum. The need is especially conspicuous for newly-published materials. Consequently, the present paper tried to explore and evaluate the ESP book entitled English for the Students of Sociology recently written by Mohammad Hossein Kesharvarz and Musa Nushi Kochaksaraie and published by SAMT in 2016. The paper critically examined the overall pedagogical value and suitability of the book. To achieve this goal, the book was evaluated based on Mahmoodi and Ahmadi Safa’s (2015) model. Semi-structured interviews based on the model were also conducted to delve into content teachers’ perspectives who were specialists in sociology. Seven experts in the field of sociology from Bu-Ali Sina, Ilam and Guilan universities were interviewed by the researchers. The results showed that the new book has improved quite dramatically compared to the previous book published by SAMT. Moreover, the findings revealed that in spite of some deficiencies in the selection of the activities, exercises, and texts, the book is suitable and can be used as an ESP source. The researchers provide some useful suggestions for improving the shortcomings of the book.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این ، یافته ها نشان داد کـه علیرغم وجود برخی مشکلات در انتخاب فعالیت ها، تمرین ها و متون ، ایـن کتـاب مناسب است و می تواند به عنوان یک منبع انگلیسی بـرای اهـداف ویـژه اسـتفاده شود.
انگلیسی برای اهداف ویژه ، انگلیسی برای دانشجویان جامعه شناسـی، ارزش یابی کتاب های درسی *استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران .
یکی از مهمترین عوامل یادگیری زبان در مفهوم عام و ESP در مفهوم خاص آن است که ببینیم آیا کتابها و مواد آموزشی برای اهداف دوره سودمند هستند یا خیر؟ این امر از طریق ارزیابی کتـب درسـی انجـام می گردد که هـدف مطالعـه ی کنـونی اسـت .
در ارزیابی عینی چک لیستی تهیه شده است تا بر مبنای معیارهای کمی بـه ارزش یـابی عینی کتاب های ESP پرداخته شـود.
بعضـی از تمرین ها بعد از درک مطلب در سطحی بالاتر از سطح دانش زبان آموزان طراحی شده است و در نتیجه برای آنان دشوار می باشد.
علاوه بـر ایـن ، در واحـد ٧ بخـش بـا عنـوان ’Boost Your Vocabulary‘ که در رابطه با کاربرد یک کلمـه در بخـش هـای مختلـف گفتار می باشد از بخشی با همین عنوان در درس قبـل از آن کـه راجـع بـه پیشـوندها، پسوندها و ریشه های رایج در زبان انگلیسی و معانی آنها می باشد بسیار ساده تر است .
مقصود از یادگیری بامعنا آن است که محتوای کتاب بایستی مرتبط بـا تجربه های یادگیری پیشین و دانش پیش زمینه ی زبان آموزان باشد (٢٠٠٠ ,Ausubel).