چکیده:
در محیط متلاطم امروزی، سازمان ها برای حفظ بقای خود نیاز بسیاری به نظام ارزیابی عملکرد دارند. برای ارزیابی عملکرد در سازمان ها ابزارها و مدل های مختلفی در مبانی نظری مربوطه ارائه شده اند که هر یک مزایا و معایبی دارند. در میان آنها محبوبیت کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد، به دلیل درنظرگرفتن شاخص های مالی و غیر مالی، رو به افزایش است؛ اما این رویکرد دارای محدودیت هایی است. برای مثال، این رویکرد تعاملات را به صورت یک طرفه در نظر می گیرد، تاخیر زمانی بین علت و معلول را در نظر نمی گیرد و ابزاری برای اعتبارسنجی شاخص ها و انتخاب آن ها ندارد. در این پژوهش سعی شده است تا با بهره گیری از روش پویایی شناسی سیستم در کارت امتیازی متوازن در یک مطالعه موردی که یک شعبه بانک است، بر محدودیت های نظام ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن غلبه شود و تاثیر سیاست ها بر عملکرد شعبه موردبررسی قرار گیرد. برای این منظور پس از بررسی شرایط واحد موردمطالعه (متغیرها و روابط بین آن ها)، نظام ارزیابی عملکرد با نرم افزار ونسیم شبیه سازی شده و چهار سیاست تعریف شد. با استفاده از روش تسلط، بهترین سیاست انتخاب شد و پس ازآن با توجه به نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود شاخص های ارزیابی عملکرد در موردمطالعه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
به طورکلی پژوهش هایی که در زمینه ترکیب کارت امتیازی متوازن و پویاییشناسی سیستم به منظور کاهش کاستیهای کارت امتیازی متوازن انجام گرفته است را میتوان به سه دسته تقسیم بندی کرد: دسته نخست ، پژوهش هایی هستند که از ابتدا به کمبود پویاییشناسی در کارت امتیازی متوازن اشاره میکنند؛ اما راه حل مربوطی ارائه نمیدهند؛ دسته دوم ، پژوهش هایی که عدمماهیت پویایی را در کارت امتیازی متوازن تشخیص داده اند و پویاییشناسی سیستم را برای درک مفهومی دینامیکیبودن مسئله و ارتباطات بین متغیرهاارائه کرده اند؛ دسته سوم پژوهش هایی هستند که در آن ها تحلیل های تجربی (شبیه سازی و اجرای مدل واقعی) در ترکیب کارت امتیازی متوازن و پویاییشناسی سیستم انجام شده است .
با توجه به مطالعات انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ، مشاهده میشود که برخی از کارهای انجام گرفته از روش های دیگری استفاده کرده اند؛ مانند مطالعه هانگ یی وو (٢٠٠٩) ابتدا در مقاله ای شاخص های کارت امتیازی متوازن در بانک را به دست آورده و سپس به کمک همکاران خود با روش دیمتل ارتباط بین این شاخص ها و میزان ارتباط آن ها را به دست آورده است .
در این مدل به دلیل ایجاد حلقه و عدم امکان انجام شبیه سازی با نرم افزار، رابطه بین دو متغیر کارایی کارکنان و ظرفیت کاری شعبه در نظر گرفته نشده است .
Evaluating the Balanced Scorecard Model Using System Dynamics Methodology (Case Study: Saman Bank).
Designing a Balanced Scorecard Performance Evaluation Model with System Dynamics Approach, M.