چکیده:
برای بررسی روند تغییرات و نقش متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه به ریاضی بر عملکرد 21082 دانشآموز پایه هشتم که در چهار مطالعه ادواری تیمز (2003، 2007، 2011 و 2015) شرکت داشتند از تحلیل عاملی تاییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان داد که تغییرات هر سه متغیر با تغییرات عملکرد ریاضی ناهمسوست. به طوریکه در فاصله سالهای 2003 تا 2007 متوسط نمره ریاضی کاهش یافته، ولی متوسط خودپنداره و نگرش نسبت به ریاضی افزایش یافته است. در فاصله سالهای 2007 تا 2011 متوسط نمره ریاضی افزایش یافته، ولی متوسط خودپنداره و علاقه نسبت به ریاضی کاهش یافته است. در فاصله سالهای 2011 تا 2015 با وجود افزایش متوسط نمره ریاضی، متوسط خودپنداره، نگرش و علاقه به ریاضی کاهش یافته است. تغییرات نگرش در این مدت بسیار جزئی است. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که خودپنداره ریاضی به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد ریاضی دانشآموزان را پیشبینی میکند. پس از آن به ترتیب، علاقه و نگرش به ریاضی در تبیین عملکرد ریاضی دانشآموزان سهم دارند. براساس یافتهها، نگرش و علاقه به ریاضی اثر منفی بر عملکرد ریاضی دارند. بررسی دلایل اثر منفی نگرش و علاقه به ریاضی بر عملکرد ریاضی نیاز به مطالعات چندجانبه روانشناختی و جامعه شناختی دارد. از سویی نیز، به دلیل اهمیت نقش نگرش در یادگیری، علل کاهش نگرش به ریاضی و سهم ناچیز آن در عملکرد ریاضی دانشآموزان باید مورد توجه و شناسایی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
روند تغييرات و تأثير عوامل نگرش ، علاقه و خودپندارۀ رياضي دانش آموزان پايۀ هشتم * بر عملکرد رياضي بر مبناي مطالعات تيمز (از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠١٥) مژگان جعفري ** *** دکتر عليرضا کيامنش دکتر عبدالعظيم کريمي **** چکيده براي بررسي روند تغييرات و نقش متغيرهاي خودپنداره ، نگرش و علاقه به رياضي بر عملکرد ٢١٠٨٢ دانش آموز پايۀ هشتم که در چهار مطالعۀ ادواري تيمز (٢٠٠٣، ٢٠٠٧، ٢٠١١ و ٢٠١٥) شرکت داشتند از تحليل عاملي تأييدي، اندازه هاي اثر و مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شده است .
بررسي و مقايسۀ داده ها نشان ميدهد که باوجود روند افزايشي عملکرد تحصيلي دانش آموزان در اين مطالعات ، جايگاه ايران در درس رياضي تا سال ٢٠١٥ همواره پايين تر از متوسط جهاني بوده است (مرکز ملي مطالعات بين المللي تيمز و پرلز).
Pinxten, Wouters, Preckel, Niepel, Fraine & Verschueren 3.
Tahar, Ismail, Zamani & Adnan 7.
Lipnevich, MacCann, Krumm, Burrus & Roberts 9.
Kifer (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: رابطۀ خودپنداره ، نگرش و علاقه به رياضي با پيشرفت رياضي روش پژوهش در اين پژوهش از داده هاي گردآوري شده از سوي مرکز ملي مطالعات تيمز در چهار مطالعۀ تيمز در سالهاي ٢٠٠٣، ٢٠٠٧، ٢٠١١ و ٢٠١٥ استفاده شده است .