چکیده:
رویکرد قابلیت که از سوی اقتصاددان شهیر و برنده جایزه نوبل، آمارتیا سن، ارائه شده، روشها و پایههای اطلاعاتی سنجش رفاه فردی و اجتماعی را دگرگون کرده است. از بدو معرفی این رویکرد تاکنون بسیاری از شاخههای علمی- مانند اقتصاد رفاه، فلسفه اخلاق، علوم سیاسی و توسعه- به منظور گستردهتر کردن چارچوبهای سنجشی خود از این رویکرد بهره گرفتهاند. در این مقاله، ابتدا با بهرهگیری از یک مرور ادبیات جامع و گسترده در زمینه قابلیتهایی که در رویکرد قابلیت آمارتیا سن برای نظامهای آموزش عمومی توصیه شده، فهرستی از قابلیتهای پایه برای نظام آموزش عمومی ابتدایی احصاء شده است. بهمنظور بومیسازی فهرست و انطباق آن با شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران، این فهرست مورد پیمایش خبرگان قرار گرفته است. این پیمایش با بهکارگیری تکنیک دلفی انجام گرفته و هدف آن تعیین میزان اهمیت هر یک از قابلیتهای فهرست بوده است. افزون بر این در طول پیمایش از خبرگان خواسته شده تا قابلیتهایی را ارائه کنند که برای نظام آموزش ابتدایی ایران ضروریاند، اما در فهرست اشارهای به آنها نشده است. قابلیتهای مورد اجماع خبرگان در فهرست نهایی شامل این موارد است: ارتباطات اجتماعی، توانایی انتخاب، صبر و مدارا، قانونمداری، یادگیری، تفکر انتقادی، توانایی مباحثه، خردورزی جمعی، خلاق بودن، احترام، یکپارچگی عاطفی، سواد فناورانه، تصور روایتی، سواد خواندن و نوشتن، توجه به و صیانت از دیگر گونههای حیات، بازی/فعالیتهای تفریحی و ورزشی، امید و آرزو، شناخت مواریث هویتی و ملی و تعادل میان نگرش ملی و جهانی.
خلاصه ماشینی:
ارائه سبد قابليتهاي مورد نياز براي پرورش دانش آموزان در نظام آموزش ابتدايي ايران * دکتر وحيد محمودي دکتر محمد ابويي اردکان ** دکتر شهرزاد نيري *** **** ندا يگانلي چکيده : رويکرد قابليت که از سوي اقتصاددان شهير و برنده جايزه نوبل ، آمارتيا سن ، ارائه شده ، روشها و پايه هاي اطلاعاتي سنجش رفاه فردي و اجتماعي را دگرگون کرده است .
در بخش پنجم مقاله نتيجه مرور ادبيات رويکرد قابليت در زمينه قابليتهاي پيشنهادي براي نظام آموزش عمومي ارائه شده و در بخشهاي بعدي، روش تحقيق پژوهش و همچنين نتايج پيمايش خبرگان در زمينۀ فهرست قابليتها –براي آموزش ابتدايي ايران - ارائه شده است .
رسيدن به اجماع بر سر فهرست از طريق ابزارهاي پيمايشي متعدد بهره گيري از مباحثات عمومي بررسي ميزان در دسترس بودن اطلاعات درباره قابليتها به کارگيري روشهاي عميق کيفي براي کشف قابليتهايي که از نظر دور مانده اند در پژوهش حاضر از ترکيب روشهاي اول و دوم براي دستيابي به فهرستي از قابليتهاي اساسي که نظام آموزش ابتدايي در کشور ايران بايد به کودکان بياموزد، استفاده شده است .
Freedom, children, and the capability approach to education.
Beyond education for economic productivity alone: The capability approach.
), Amartya Sen's capability approach and social justice in education (pp.
), Amartya Sen's capability approach and social justice in education (pp.
), Amartya Sen's capability approach and social justice in education (pp.
), Amartya Sen's capability approach and social justice in education (pp.