چکیده:
هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری در جنوب تهران (مناطق 15 تا 19) از دیدگاه مدیران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها علّی- مقایسهای و از نظر روش اجرا پیمایشی بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 100 معلم زن و مرد تربیت بدنی در پنج منطقه آموزش و پرورش جنوب شهر تهران بود که این مناطق بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس استاندارد اثربخشی معلمان جیرامان با پایایی کل 0/81 = α استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و روشهای آمار استنباطی مانند آزمون کولموگروف اسمیرنف، آزمون دوجمله ای و آزمون یومن ویتنی استفاده شده است. میانگین اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی برابر 4/32 و معلمان تعهد دبیری 4/38 بوده که نشان میدهد اثربخشی هر دو گروه بالاتر از متوسط است. همچنین میان اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری در خرده مقیاسهای جنبههای شخصی، جنبههای حرفهای و شغلی، جنبههای ذهنی، جنبههای راهبردهای آموزشی و جنبههای اجتماعی تفاوت معنادار وجود ندارد. این یافتهها منعکس کننده دیدگاه مدیران/معاونان مدارس نسبت به اثربخشی دو گروه معلمان تربیت بدنی با توجه به نوع استخدام است و گویای آن است که نوع استخدام ارتباطی با اثربخشی معلمان تربیت بدنی ندارد.
خلاصه ماشینی:
همچنين ميان اثربخشي معلمان تربيت بدني جذب شده از طريق آزمونهاي استخدامي و معلمان تعهد دبيري در خرده مقياسهاي جنبه هاي شخصي، جنبه هاي حرفه اي و شغلي، جنبه هاي ذهني، جنبه هاي راهبردهاي آموزشي و جنبه هاي اجتماعي تفاوت معنادار وجود ندارد.
بررسي معايب اين طرح مسئولان را ناچار به برخي تغييرات در جذب معلمان کرد تا جايي که در حال حاضر در "زيرنظام تربيت معلم و تأمين نيروي انساني" در آموزش و پرورش براي جذب معلم دو روش "جذب و استخدام " وجود دارد: ١)تربيت معلم : با اتکا بر برنامه ريزي تربيت معلمان در دانشگاههاي تخصصي؛ دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيد رجايي (تعهد دبيري)، ٢)تامين نيروي انساني:با اتکا بر جذب فارغ التحصيلان ساير دانشگاهها (آزمونهاي استخدامي).
بررسي اثربخشي دبيران تربيت بدني از مسائل جالب و مهم در بحث مديريت منابع انساني است و بررسي تفاوت اثربخشي ميان معلمان تعهد دبيري و استخدام شده از طريق آزمونهاي استخدامي ، تأثير بسيار زيادي بر ارتقاي بهره وري و تحقق شايستگيهاي مورد نظر در دانش آموزان خواهد داشت .
همان طور که نتايج نشان داده است اثربخشي مجموع هر دو گروه از معلمان تربيت بدني جذب شده از طريق آزمونهاي استخدامي و معلمان تعهد دبيري از نظر آماري معنادار است .
بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که به طور کلي ميان اثربخشي معلمان تربيت بدني در دو گروه جذب شده از طريق آزمونهاي استخدامي و معلمان تعهد دبيري از نظر آماري تفاوت معنادار وجود ندارد.
همچنين ميان پنج مؤلفه اثربخشي شامل جنبه هاي شخصي ، جنبه هاي حرفه اي و شغلي ، جنبه هاي ذهني، جنبه هاي راهبردهاي آموزشي و جنبه هاي اجتماعي معلمان تربيت بدني جذب شده از طريق آزمونهاي استخدامي و معلمان تعهد دبيري از نظر آماري تفاوت معنادار مشاهده نشد.