چکیده:
هدف از این پژهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد مالی بر موفقیت رقابتی شرکتها میباشد. به همین منظور نمونهای به حجم 92 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را انتخاب کرده و با جمعآوری دادههای مربوط به پژوهش در طی سالهای 1388 الی 1394 اقدام به بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد مالی بر موفقیت رقابتی از دیدگاه سرمایهگذاران و اعتباردهندگان بازار سهام نمودیم. در این راستا سه فرضیه کلی مبنی بر وجود ارتباط معنیدار بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی بر موفقیت رقابتی مطرح گردید. نتیجه پژوهش حاکی از عدم وجود ارتباط معنیدار بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و مسئولیت اجتماعی شرکتهای دارای عملکرد مالی قوی با موفقیت رقابتی میباشد. ولی مسئولیت اجتماعی شرکتها با عملکرد مالی آنها رابطه مستقیم و معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
به همين منظور نمونه اي به حجم ٩٢ شرکت از شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را انتخاب کرده و با جمع آوري داده هاي مربوط به پژوهش در طي سال هاي ١٣٨٨ الي ١٣٩٤ اقدام به بررسي تاثير مسئوليت اجتماعي شرکت ها و عملکرد مالي بر موفقيت رقابتي از ديدگاه سرمايه گذاران و اعتباردهندگان بازار سهام نموديم .
در تقسيم بندي مؤلفه هاي مسئوليت اجتماعي ، سه بعد 1 product market competition 2 Gallardo & Sanchez 3 Holme, Richard & Watts, phil 4 Corporate social responsibility (CSR) 5 disclosure 6 Cho, CH 7 Gray & et al 8 Azizul Islam, M 9 Deegan, C 10 Turker, D 55 اقتصادي، اجتماعي و محيط زيست مطرح شد که اندازه گيري مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها را ميتوان در سه زمينه منافع سهامداران و کارکنان ، منافع جامعه و مردم و ملاحظات زيست محيطي انجام داد.
از اين رو با توجه به مسئله تبيين شده سوال اصلي پژوهش اين است که آيا مسئوليت اجتماعي شرکت ها از طريق بهبود عملکرد ميتواند بر موفقيت در کسب کار آنها تاثيرگذار باشد؟ مدل پژوهش حاضر از مطالعه گلاردو و سانچز١٢ در سال ٢٠١٤ گرفته شده است : موفقيت رقابتي عملکرد مسئوليت اجتماعي H3 H2 شرکت ها H1 پيشينه پژوهش بادآور نهندي و همکارانش (١٣٩٣) پژوهشي تحت عنوان "بررسي ارتباط بين مسئوليت پذيري اجتماعي و عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " انجام دادند.