چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتی، هزینههای نمایندگی با حساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور، نمونهای مشتمل بر 120 شرکت طی سالهای 1389 الی 1395 به روش نمونهگیرى حذف سیستماتیک انتخاب گردید. روش تحقیق کتابخانهای و همبستگی میباشد. برای اندازه گیری حساسیت سرمایهگذاری به وجه نقد از الگوی صامت و جاربویی (2017)، جریان نقد آزاد (FCF) به عنوان شاخص هزینههای نمایندگی و مسئولیت اجتماعی شرکتی از رتبه بندی حسینی و امجدیان (1396) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها و به کمک رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) با رویکرد دادههای تلفیقی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین مسؤلیت اجتماعی و حساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر شرکتها با عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکتی بهتر، حساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد کمتری دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که هزینههای نمایندگی شرکتها باعث افزایش حساسیت وجه نقد میشود و این افزایش، اثر منفی مسئولیت اجتماعی شرکتی برحساسیت سرمایه گذاری به وجه نقد را تعدیل می کند.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف اين پژوهش بررسي رابطه مسئوليت اجتماعي شرکتي، هزينه هاي نمايندگي با حساسيت سرمايه گذاري به وجه نقد در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ميباشد.
براي اندازه گيري حساسيت سرمايه گذاري به وجه نقد از الگوي صامت و جاربويي (٢٠١٧)، جريان نقد آزاد (FCF) به عنوان شاخص هزينه هاي نمايندگي و مسئوليت اجتماعي شرکتي از رتبه بندي حسيني و امجديان (١٣٩٦) استفاده شده است .
همچنين نتايج حاکي از آن است که هزينه هاي نمايندگي شرکت ها باعث افزايش حساسيت وجه نقد ميشود و اين افزايش ، اثر منفي مسئوليت اجتماعي شرکتي برحساسيت سرمايه گذاري به وجه نقد را تعديل مي کند.
بنابراين با توجه به مطالب فوق ، اين سوال پيش ميآيد که مسئوليت اجتماعي و هزينه هاي نمايندگي بر حساسيت سرمايه گذاري و وجه نقد تاثير گذار است ؟ انجام اين پژوهش به دلايل زير مهم باشد: ابتدا، بورس اوراق بهادار به عنوان يکي از ارکان اصلي و اساسي بازار سرمايه ، با متمرکز کردن سرمايه و تخصيص بهينه ي آن ها در راستاي افزايش توليد و اهداف توسعه ي اقتصادي و اجتماعي باعث رونق و تحرک بازار سرمايه شده و در نهايت شکوفايي اقتصادي را در بر دارد که خود اين موضوع ، بستگي به شناخت سهامداران و تغييرات قيمت سهام که در سود سهام نهفته است ميباشد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين مطالعه بررسي رابطه مسئوليت اجتماعي شرکتي، هزينه هاي نمايندگي با حساسيت سرمايه گذاري به وجه نقد در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ميباشد.
Free Cash Flow, Over-Investment and Corporate Governance in China, Pacific-Basin Finance Journal, 37 (2): 81-108.