چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان بود. روش: بدین منظور 262 نفر دانشجو (125 نفر پسر و 137 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه های اردبیل که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند به روش در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اطلاع یابی پاسخ دادند. داده ها با روش آلفای کرونباخ، اعتبار باز آزمایی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و LISREL 8.8 تحلیل شدند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه موانع مربوط به منابع اطلاعاتی 85/0، مؤلفه موانع مربوط به رایانه و اینترنت 79/0، مؤلفه موانع مربوط به کتابخانه 83/0، موانع مربوط به جست و جوی اطلاعات 80/0، موانع فنی 82/0 و موانع انتخاب موضوع 87/0 به دست آمد. اعتبار باز آزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 79/0 تا 84/0 به دست آمد. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (93/0=CFI، 96=GFI، 91=NFI و 056/0=RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که مقیاس اضطراب اطلاع یابی در دانشجویان ابزار مناسبی برای سنجش اضطراب مربوط به جست و جوی اطلاعاتی در دانشجویان است
خلاصه ماشینی:
از اين رو، اضطراب به عنوان يکي از مهمترين متغيرهاي روانشناسي در 2 محيطهاي آموزشي محسوب شده و انواع گوناگوني از اضطراب مانند اضطراب رايانه اي ، 6 اضطراب اينترنتي ٣، اضطراب اطلاعاتي ٤، اضطراب کتابخانه اي ٥، اضطراب رياضي و آمار، اضطراب امتحان ٧، اضطراب نگارش ٨ و اضطراب پژوهش ٩ سال ها است مورد توجه و مطالعۀ پژوهشگران حوزه آموزش قرار گرفته است (جيائو، آنتوني ،٢٠٠٢) از آنجا که تمامي دانشجويان براي انجام تکاليف درسي ، طرح هاي دانشگاهي و پاياننامههاي تحصيلي ، نيازمند جستجوي اطلاعات و استفاده از منابع اطلاعاتي هستند، اضطراب ناشي ازجستجوي اطلاعات را مي توان يکي از شايعترين انواع اضطراب در محيطهاي دانشگاهي دانست (جيائو،٢٠٠٤) (کولتائو،١٩٩٠) مدل کولتائو (١٩٩١)، از مهمترين مدل هاي رفتار اطلاع يابي است ، اين مدل که مدل " فرآيند جست و جوي اطلاعات ١٠ " ناميده مي شود کولتائو در اين مدل ضمن معرفي مدل خود به بررسي احساسات کاربران در فرآيند جست و جوي اطلاعات مي پردازد براساس اين مدل که بر احساسات کاربران در فرايند جستجوي اطلاعات مبتني است ، شخص جستجوگر در فرايند اطلاع يابي شش مرحله را پشت سر مي گذارد و در هر يک از اين مراحل با توجه به نگرشي که در مورد فرآيند دارد، فعاليتي که انجام مي دهد و نتايجي که حاصل مي گردد، ممکن است احساسات مختلفي مانند 1 Eshli جComputer Anxiety ٢ 3 Internet Anxiety 4 Information Anxiety 5 Library Anxiety 6 Mathematics & Statistics Anxiety 7 Test Anxiety 8 Composition Anxiety 9 Research Anxiety 10 information search process (ISP) ________________________________________________________ ترديد، خوش بيني ، گيج شدگي ، اطمينان ، اضطراب و غيره را تجربه نمايد.