Skip to main content
فهرست مقالات

خرقه و سماع در ملامتیه

نویسنده:

(28 صفحه - از 93 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : ملامتیه ، سماع ، ملامتیان ، خرقه ، صوفیان ، سلمی ، تصوف ، صوفیه ، رساله ملامتیه سلمی ، فتوت

خلاصه ماشینی:

"اشاره این مقاله در مرحله اول به معرفی اجمالی طایفه ملامتیه نیشابور در قرون اولیه پرداخته و سپس به تفاوت‌های نظری و عملی این طایفه با صوفیان دیگر، و اینکه آنان در مقابله با زهدفروشی و ریاکاری صوفیانه دوران خود نهضتی مبتنی بر بازگشت به خلوص و زهد قرون اولیه اسلامی و دوری از هر گونه ریا و تزویر را شکل دادند و بر تصوف و ادبیات صوفیانه به‌خصوص در ایران تأثیر شگرف گذاشتند، اشاره کرده است. برخی مثل ابوالعلاء عفیفی، عبدالحسین زرین‌کوب، ویلفرد مادلونگ، ژاکلین شبی، حامد الگار و سارا سویری (1) فعالیت کرامیان در نیشابور را نیز عامل دیگری می‌دانند و می‌گویند که پایبندی خشک آنان به شریعت همراه با تظاهر به زهد، زمینه‌ساز شکل‌گیری نهضت اصلاحی ملامتیان شده است و ظاهرا تنها دلیل آنها گفت‌وگوی سالم باروسی، استاد حمدون قصار، با محمد بن کرام (م. (4) اما از آن روز تاکنون همیشه افرادی بوده‌اند که در اوج تقدس‌مآبی‌ها، زهدفروشی‌ها و ریاکاری‌ها به شیوه ملامتیان به مبارزه برخاسته‌اند و راه خلوص پیش گرفته‌اند، هر چند این طریقه نیز که با طریق اهل فتوت پیشین و قلندریه پسین ارتباطی وثیق داشته است، کم‌کم با افراط‌گری‌های پیروان خود در تحقیر و اهانت به نفس و در مسیر جلب نفرت مردم، به روش‌ها و اعمالی روی آورد که زمینه‌های لازم را برای اباحی‌گری فراهم ساخت. 5. البته مطهر بن طاهرالمقدسی در کتاب البدء والتاریخ که آن را در سال 355ق تألیف کرده و قدیمی‌ترین اثری است که در آن از ملامتیه یاد شده است، از حسنیه، ملامتیه، سوقیه و معذوریه به عنوان فرقه‌های صوفیه یاد می‌کند و به جهل نسبت‌هایی به آنها می‌دهد که از جمله آنها این است که اینان همه اهل سماع بوده‌اند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.