چکیده:
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، بررسی دیدگاه اعضای هیئت علمی درباره رویکرد بینالمللیسازی برنامههای درسی در دانشگاه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود و 320 نفر بهعنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود. جنبههای اصلی در این ابزار عبارت بودند از: الزامهای بینالمللیسازی، پیامدهای آموزشی بینالمللیسازی، پیامدهای پژوهشی بینالمللیسازی و نقاط قوت بینالمللیسازی برنامه درسی. ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. یافتههای به دست آمده از بررسی نظرات اعضای هیئت علمی نشان داد که آنان موافق الزامات بینالمللیسازی هستند و از دیدگاه آنها بینالمللیسازی برنامههای درسی در وضع مطلوب، موجب هماهنگی با استانداردهای آموزشی بینالمللی، ارتقاء کیفیت آموزش، بهروز شدن دانش تخصصی استادان و گسترش رشتههای تحصیلی مطرح در سطح بینالملل میشود. اما آنان گویههای مربوط به الزامهای بینالمللیسازی برنامههای درسی در وضعیت موجود آموزش عالی کشور را پایینتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند.
خلاصه ماشینی:
بررسي ديدگاه هاي اعضاي هيئت علمي در خصوص رويکرد بين الملليسازي برنامه هاي درسي آموزش عالي Examining the Opinions of Faculty Members on the Internationalization Approach to Higher Education Curriculum تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/١١/١١ علي قاسم پور× ستاره موسوي ×× هدف اصلي از اجراي اين پژوهش ، بررسي ديدگاه اعضاي هيئت علمي درباره رويکرد بين الملليسازي برنامه هاي درسي در دانشگاه بود.
يافته هاي به دست آمده از بررسي نظرات اعضاي هيئت علمي نشان داد که آنان موافق الزامات بين الملليسازي هستند و از ديدگاه آنها بين المللي سازي برنامه هاي درسي در وضع مطلوب ، موجب هماهنگي با استانداردهاي آموزشي بين المللي، ارتقاء کيفيت آموزش ، به روز شدن دانش تخصصي استادان و گسترش رشته هاي تحصيلي مطرح در سطح بين الملل مي شود.
نتايج پژوهش خشنودي فر و فتحي واجارگاه (١٣٩٠) بيانگر آن است که بين المللي سازي برنامه هاي درسي آموزش عالي، نقش مهمي در اقتدار علمي و فرهنگي ايران دارند و به نظر مي رسد که ويژگيهايي چون انعطاف پذيري آموزش از دور، آن را به عنوان راهبردي اثرگذار در اين فرايند مورد توجه قرار مي دهد.
در اين خصوص ، اعضاي هيئت علمي و دانشجويان معتقدند نظام برنامه ريزي درسي و نظام آموزش عالي کشور در وضع موجود در سطح بسيار پاييني به آماده سازي و تربيت متخصصان براي کار در موقعيت هاي بين المللي اقدام کرده است .