چکیده:
مقدمه و هدف: با ایجاد رشتههای ورزشی جدید، اهمیت پذیرش آنها مورد توجه قرار میگیرد. هدف این مقاله بررسی نقش عوامل اجتماعی در پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال در میان بانوان است. عوامل اجتماعی در این مقاله شامل رسانههای جمعی، خانواده و همسالان میباشند. روش شناسی: جامعه مورد مطالعهی این پژوهش، 5195 نفر از دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه مازندران میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 358 نفر محاسبه شد ولی تعداد نمونهی بیشتر به میزان 390 نفر از دانشجویان مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادهها از طریق پرسشنامه پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال جمعآوری و برای تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها، به ترتیب از نرم افزارهای SPSS 21 و Smart PLS استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، مهمترین عوامل مؤثر بر پذیرش رشته ورزشی جدید پینتبال در میان بانوان خانواده و گروه همسالان میباشند و تأثیر رسانههای جمعی بر پذیرش این رشته ورزشی در میان بانوان رد شد.نتیجه گیری: با توجه به تأثیر خانواده و همسالان بر پذیرش رشته ورزشی پینتبال، برای بهبود پذیرش یک رشته ورزشی جدید مانند پینتبال باید روی این عوامل تمرکز کرد و چون رسانههای جمعی در پذیرش این رشته ورزشی مؤثر نیست، پیشنهاد میشود در بخش رسانهای باید به موضوع پذیرش رشتههای ورزشی جدید مانند پینتبال توجه بیشتری شود.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش ، مهم ترین عوامل مؤثر بر پذیرش رشته ورزشی جدید پینت بال در میان بانوان خانواده و گروه همسالان میباشند و تأثیر رسانه های جمعی بر پذیرش این رشته ورزشی در میان بانوان رد شد.
با توجه به اهمیت ورزش برای جامعه ، مخصوصا بانوان ، مهم ترین مسئله این است که گذشت زمان سبب میشود تا از جذابیت بسیاری از رشته های ورزشی کنونی کاسته شود و مردم گرایش کمتری نسبت به آنها نشان دهند، که محققان در تلاش هستند، با ایجاد رشته های ورزشی جدید بر جذابیت فعالیت های ورزشی بیفزایند تا پذیرش آن رشته ی ورزشی صورت گیرد.
1Karakas & Yaman 4Sit et al.
در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقش عوامل اجتماعی از جمله رسانه های جمعی، خانواده و همسالان در پذیرش رشته ورزشی پینت بال به عنوان یک رشته ورزشی جدید پرداخته است .
بنابراین تأیید تأثیر متغیرهای خانواده و همسالان بر پذیرش رشته ورزشی جدید پینت بال ، در راستای پژوهش های مذکور است .
The effect of social support on women's participation in sports activities (case study: female of Mazandaran.
The role of social - economic (SES) in motivating citizens' participation in public sports recreation.
Journal of Applied Research of Sport Management and biology, Vol. 2, pp 89-104.
Journal of Applied Research of Sport Management and biology, Vol. 2, pp 89-104.
Journal of Applied Research of Sport Management and biology, Vol. 2, pp 89-104.
Journal of Sport Management, Vol. 5, No. 16, pp 55-75.
Journal of Sport Management Studies, No. 24, pp 111-130.