چکیده:
پوشاک ورزشی، بخشی از محصولات ورزشی است که با اقبال جهانی مواجه است. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش، رابطه تمایلات ورزشکاران در استفاده از برندهای داخلی پوشاک ورزشی با وفاداری و تصویرسازی در ایجاد ارزش ویژه برند میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر روش همبستگی است. جامعه آماری ، ورزشکاران پسر شهرستان مرند و دارای بیمه فعال ورزشی بودند که 341 نفر به صورت تصادفی بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که 320 پرسشنامه کامل مورد بررسی قرارگرفت.ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته25 سئوالی 5گزینه ای بود که 10نفر از اساتید صاحبنظر دانشگاهی روایی صوری و محتوایی آن را تأیید کردند. پایایی ابزار نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد (0.89=α). از روش کمترین مربعات جزیی و نرم-افزارPLS-Graph برای آزمون مدل تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل (قیمت، کیفیت، طراحی و مدل- ملیگرایی) با تمایل به استفاده از برند و همچنین تمایل ورزشکاران نیز با وفاداری و تصویرسازی، رابطه مثبت و معنیداری داشت. بنابراین، وفاداری ورزشکاران در استفاده از برندهای داخلی پوشاک ورزشی، سبب ایجاد ارزش ویژه برند میشود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، هدف از انجام این پژوهش ، رابطه تمایلات ورزشکاران در استفاده از برندهای داخلی پوشاک ورزشی با وفاداری و تصویرسازی در ایجاد ارزش ویژه برند میباشد.
بنابراین وفاداری صحیح و پایدار فقط زمانی شکل میگیرد که مشتری خیلی زیاد رفتار تکرار خرید را بروز داده و به طور مکرر به همان فروشگاه مراجعه نماید و همچنان زمانیکه نگرش مثبت به فروشگاه داشته و فروشگاه را به فروشگاه های دیگر ترجیح دهد (٢٠٠٨ ,Yoo) سه رویکرد متمایز برای اندازه گیری وفاداری به برند وجود دارد.
وجود وفاداری به برند مشروط به انجام عمل خرید برند و تجربه استفاده از آن می باشد، در حالی که سایر ابعاد ارزش ویژه برند، در مورد برندهایی که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته اند نیز ایجاد می شوند (٢٠٠٥ ,Mosisescu) تصویر شرکت یا تصویر سازمان و مؤسسه ، نوعی آگاهی ذهنی و حاصل ترکیب ویژگی های یک سازمان خاص مانند سنن ، ایدئولوژی، نام شرکت ، اعتبار، سطوح قیمتی، تنوع خدمت و کیفیت ارائه شده در تعامل های میان افراد و شرکت است .
بنابراین میتوان نتیجه گرفت ، عوامل قیمت -کیفیت -طراحی و مدل -ملیگرایی با تمایلات به استفاده رابطه داشته و تمایلات نیز با وفاداری و تصویرسازی ارتباط معنیداری دارد و در نهایت ، وفاداری ورزشکاران منجر به ایجاد ارزش ویژه برند در البسه ورزشی ایرانی میشود.
مقدار ضریب بتا برای مسیر هفتم (رابطه وفاداری با ارزش ویژه برند) (٠٩٨=β ) است و از آنجاییکه مقدار t محاسبه شده این مسیر ٣٦,٨٧ از ١,٩٦ بزرگتر است ؛ میتوان گفت بین وفاداری و ارزش ویژه برند رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.