چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی رابطه مصرف کالاهای فرهنگی با رفتارهای اجتماعی شهروندان در شهر اصفهان
است. روش پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. جامعه آماری را شهروندان بین ۱۵ تا ۷۰ سال شهر
اصفهان در مناطق چهارده گانه تشکیل دادند که از بین آنهاء با کمک روش دی متناسب با
حجم و مطابق با فرمول کوکران ۶۰۰ انتخاب شد. پرسشنامه در دو بخش: , بخش اول مژلفههای میزان
مصرف کالاهای فرهنگی با ٩ سوال و بخش دوم شامل پرسشنامه محققساخته رفتارهای اجتماعی
شهروندان با ۳۸ سوّال طراحی شد. پایایی پرسشنامه مصرف کالاهای فرهنگی بر اساس آلفا ۰/۸۵ و پایایی
پرسشنامه رفتارهای اجتماعی شهروندان ۰/۸۲ برآورد گردید. فرضیههای تحقیق به کمک آزمونهای آماری
همبستگی پیرسون» آزمون تعقیبی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار 9099 تحلیل شد. یافتهها گوبای
ضریب همبستگی بین روابط انسانی و میزان استفاده از رادیو (1-۰/۱۲۰ و 0-۰/۰۱۸) معنادار بود. همچنین
ضریب همبستگی بین رفتارهصای اجتماعی شهروندان (7-۰/۱۱۷ و 0-۰/۰۳۹) و حفظ میراث
و 0-۰/۰۰۱) با میزان مصرف اینترنت معنادار بود. رابطه بین رفتارهای اجتماعی
شهروندان(۳-۰/۲۵۰ و ۰۰۱/*-0)» رواب ط اسان (۱۵۴/ او ۰۳ ۰/ سر رعایت قوانین(7-۰/۲۶۹ و
۱)) حفظ محیط زیست (۳-۰/۱۵۰ و 0-۰/۰۰۳) و حفظ میراث فرهنگی و ۱ با
میزان مطالعه نشریات و مطبوعات معنادار بود. ضریب همبستگی بین حفظ میراث فرهنگی با میزان استفاده
از تلفن همراه (۳-۰/۲۰۰ و 0-۰/۰۰۱) معنادار بود. رابطه بین رفتارهای اجتماعی شهروندان(7-۰/۱۵۸ و
روابط انسانی (۳-۰/۲۳۲ و ۰/۰۰۱-ج0) و حفظ محیط زیست (۳-۰/۱۱۳و 0-۰/۰۰۳) با میزان
شرکت در فعالیتهای مذهبی - اجتماعی معنادار بود.
خلاصه ماشینی:
يکي از سوالات قابل طرح آن است که ابعاد مختلف رفتار اجتماعي اعضاي جامعه چه رابطـه اي بـا مصـرف کالاهـاي فرهنگي دارد؟ مصرف فرهنگ و کالاهاي فرهنگي را مي توان فعاليتي غيراقتصـادي و سياسـي تعريـف کرد؛ چنانکه در درک معمـول همچنـين تلقـي اي وجـود دارد و بـه طـور ضـمني فعاليـت اجتماعي آزادانه را نيز شامل مي شود.
يافته هاي پژوهش جدول شماره (١) رابطه بين ميزان استفاده از برنامه هاي راديـو بـر رفتارهـاي اجتمـاعي شهروندان را نشان مي دهد جدول شماره (١): ضريب همبستگي استفاده از برنامه هاي راديو و رفتارهاي اجتماعي متغير پيش بين ميزان استفاده از راديو شاخص آماري ضريب مجذور ضريب سطح معناداري متغير ملاک همبستگي همبستگي رفتارهاي اجتماعي شهروندان 0/104 0/011 0/062 روابط انساني 0/120 0/014 0/018 * رعايت قوانين 0/102 0/010 0/053 حفظ محيط زيست 0/020 0/004 0/692 حفظ ميراث فرهنگي 0/080 0/006 0/133 p يافته هاي جدول شماره (١) نشان مي دهد که ضريب همبسـتگي بـين روابـط انسـاني و ميزان استفاده از راديو معنادار است .
يافته هاي جـدول شـماره (٤) نشـان داد ضـريب همبسـتگي بـين رفتارهـاي اجتمـاعي شهروندي ، روابط انساني ، رعايت قوانين ، حفظ محيط زيست و حفـظ ميـراث فرهنگـي بـا ميزان مطالعه نشريات و مطبوعات معنادار است .
بر اساس ضريب تعيين (r٢) به ترتيب ٦/٣، ٢/٣، ٦/١، ٢/٣، ٣/٧ درصد واريانس رفتارهاي اجتماعي شهروندي ، روابط انسـاني ، رعايـت قوانين ، حفظ محيط زيست و حفظ ميراث فرهنگي با ميزان مطالعـه نشـريات و مطبوعـات بوده است .
يافته هاي جدول شماره (٥) مؤيد اين مطلب است کـه ضـريب همبسـتگي بـين حفـظ ميراث فرهنگي با ميزان استفاده از تلفن همراه معنادار است .