چکیده:
امروزه اهمیت و نقش روزافزون رسانهها در حیات اجتماعی انسان به حد غیر قابل
انکاری رسیده است. تمامی گروههای اجتماعی هریک با سودایی در پی این ابزار قدرت بخش
بوده و سهم خویش را از آن طلب میکنند. با توجه به هزاران کتاب» مقالهه سمینار, کنفرانس و
ایجاد رشتههای گوناگون دانشگاهی در ارتباط با مطالعة جنبههای گوناگون رسانههاء
دیگر تردیدی در تاثیر رسانهها در ساخت تصویر ذهنی از واقعیتهای اجتماعی در جامعه
وجود ندارد؛ تصویری که همواره منطبق بر واقعیت نمیباشد؛ بنابراین رسانهها میتوانند یکی از
عوامل تاثیرگذار بر میزان ترس از جرم در جامعه باشند. در تحقیتی حاضر با استفاده از روش
پیمایش اجتماعی به مطالعة رابطة بین مصرف رسانهای و ترس از جرم در میان شهروندان ۱۸
سال به بالای کرج پرداختهایم. نمونه مورد مطالعه (۶۰۵ نفر)» به روش نمونهگیری خوشهای
چند مرحلهای انتخاب شدهاند و اطلاعات لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جممآوری گردیده
است. یافتهها حاکی از آن بود که رابطة مستقیم و مثبتی بین میزان تماشای شبکههای تلویزیون
داخلی (۲-۰/۱۰۵)» تماشای شبکههای تلویزیون خارجی (۲-۰/۱۱۱)» و میزان مطالعة
مطبوعات (۰/۲۱۳- ۲) با ترس از جرم وجود دارد. همچنین مشخص شد که بین میزان استفاده
از اینترنت و گوش دادن به برنامههای رادیویی با ترس از جرم از لحاظ آماری رابطة معناداری
وجود ندارد. در این میان میزان مطالعة مطبوعات دارای بالاترین ضریب تاثیر (3612-۰/۱۸۲) در
مقایسه با دیگر متغیرها در پیشبینی ترس از جرم میباشد
خلاصه ماشینی:
در اين راستا همانگونه کـه قـبلا نيـز اشـاره کرديم ، تحقيقات نشان داده اند که رسانه ها بيش از آنکه واقعيت را مد نظر داشـته باشـند، به حساسيت برانگيزي جرايم ميپردازنـد؛ بـراي مثـال هرچنـد متـداول تـرين نـوع جـرم ، جرم هاي بر ضد اموال ميباشــد، امـا رسـانه هـا کمتـر بـه آن پرداختـه و بيشـتر جـرايم خشونت بار را پوشش ميدهند (يامين پور، ١٣٨٧: ١٣٧-١٣٥).
اما آنچه از تحقيقات صـورت پذيرفتـه در ٤٠ سال اخير توسط جامعه شناسان دربارة چگونگي توزيع ترس از جـرم در جامعـه حاصـل شده است ، نشان ميدهد که زنان ، کهنسالان ، افراد کـم درآمـد و بـا تحصـيلات پـايين و همچنين ساکنان محلات داراي بينظمي اجتماعي، سطوح بالاتري از ميزان ترس از جـرم را نسبت به افرادي که در مقابل آنها قرار ميگيرند، گزارش کرده اند (اردونمـز ٢٠٠٩: ٧ ؛ دال ، ٢٠٠٤ : ٣ ؛ هينکل ٢٠٠٥: ١)، که در نهايت اين امـر مـيتوانـد سـبب منفعـل شـدن 1.
همچنين مشاهده ميکنيم که قويترين همبسـتگي در ميان رسانه هاي جمعي بين ترس از جرم با مطالعه مطبوعات ميباشد که داراي رابطـۀ مثبت و مستقيمي (ضـريب همبسـتگي ٠/٢١٣) بـا تـرس از جـرم افـراد اسـت کـه ايـن همبستگي با ٩٩ درصد اطمينان آماري (٠/٠٠٠ = sig) معنـادار بـوده و قابـل تعمـيم بـه جامعۀ مورد مطالعه ميباشد.
نتايج تحقيق حاضر نيـز نشـان داد کـه بين ميزان مصرف رسانه اي و ترس از جرم مخاطبان رابطه وجود دارد که ايـن رابطـه در خصوص استفاده يا تماشاي برنامه هاي تلويزيـون داخلـي و خـارجي و همچنـين مطالعۀ مطبوعات مستقيم و معنادار ميباشد.
Victimization and The Fear of Crime in Vancouver, Master of Arts Dissertation, Ottawa: Simon Fraser University.