چکیده:
تبلیغات هر روز چهره خود را تغییر میدهد و انیمیشن چهرهای جدید از تبلیغات است. دنیای کنونی دنیای تبلیغات است. تبلیغاتی که به طور مداوم از طریق رسانههای جمعی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و سایر رسانهها در معرض چشمان مخاطب قرار میگیرد و وی را به سمت کالا و خدمات مورد نظر سوق میدهد. یک تبلیغ چه رادیویی، تلویزیونی یا مطبوعاتی باید بتواند خود را در میان سایر تبلیغات جای دهد و با مخاطب ارتباط برقرار کند تا بتواند در ازدحام و شلوغی در فکر مخاطب نفوذ کرده و توجه وی را به خود جلب نماید. این روزها نیاز به صرف مبالغ زیاد برای ساخت و تولید انواع ویدئوهای تجاری یا آموزنده نیست، تنها با داشتن دانش «انیمیشن» که دنیایی بیحد و مرز با امکانات فراوان است، میتوان هر آنچه که در ذهن تصور میشود را به تصویر کشید. جنس ارتباطی یک انیمیشن با مخاطب بسیار تعاملیتر و تاثیرگذارتر است .این قابلیت شگفتانگیز انیمیشن است که با ورود به دنیای تبلیغات، توانسته ابزاری باشد برای به واقعیت تبدیل کردن حتی جزئیترین تصورات ذهن آدمی.
خلاصه ماشینی:
تبلیغاتی که به طور مداوم از طریق رسانههای جمعی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و سایر رسانهها در معرض چشمان مخاطب قرار میگیرد و وی را به سمت کالا و خدمات مورد نظر سوق میدهد.
با این حال در چند سال اخیر ورود رسانههای نوین و افزایش تعداد کانالهای ارتباطی در دسترس افراد جامعه، سبب شده که عصر تک رسانهای به سر بیاید و امروزه مخاطبان معمولا با چندین رسانه در تعامل هستند و دیگر مصرفکننده انحصاری یک رسانه نیستند، بلکه ترکیبی از رسانههای مطلوب خود را ایجاد میکنند (آریس و بوگین، 2005).
صنعت تبلیغات امروزه، با بهرهگیری از تحقیقات، انواع هنرها، تکنیکها و تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی در پی دستیابی به شیوهها و روشهای جدید تبلیغی برای تحقق اهداف و تأثیرگذاری بر روی مخاطب و مصرفکننده پیامهای تبلیغاتی است.
تحقیقات گوناگون نشان داده است، تأثیری که تبلیغ انیمیشن بر مخاطب دارد بیش از سایر تبلیغات است.
تبلیغات عبارت است از «ارتباط و معرفی غیرشخصی کالا یا خدمات از طریق حاملهای مختلف تبلیغاتی در مقابل دریافت وجه برای مؤسسات بازرگانی، سازمانهای غیرانتفاعی و افرادی که به نحوی از انحا در پیام و آگهی مشخص شده باشند» (تکیه، سلاحی، 1351).
اما علاوه بر آنها تابلوهای دیگر در قالبها و اشکال دیگر نیز به این مجموعه اضافه شده است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.
برای این که تبلیغات بتواند اثر مثبتی در مخاطب داشته باشد باید در وهله اول بتواند توجه مشتریان هدف را به خود جلب نماید.
استفاده از انیمیشن یکی از راههای جذاب کردن تبلیغات و در نتیجه اثرگذاری بیشتر تبلیغ بر روی مخاطب است.