چکیده:
ارزشیابی، فرایند منظم و منسجمی برای مشخصکردن میزان پیشرفت دانشآموزان در مسیر رسیدن به هدفهای آموزشی و پرورشی است. هدف پژوهش حاضر، مطالعة استقرار ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیتبدنی در مدارس بود. روش پژوهش کیفی بود که با رویکرد نظریة دادهبنیاد انجام شده است. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه و بررسی اسنادانجام شد. صاحبنظران، مدیران و متخصصان حوزة ارزشیابی و تربیتبدنی مدارس جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به استفاده از روش دادهبنیاد و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری بهصورت نظری و با استفاده از روش قضاوتی انجام شد. همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی با بهکارگیری نسخۀ 2/5 نرمافزاراطلس تی.آیانجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیتبدنی تأثیر مثبتی بر روند اجرای درس تربیت بدنی در مدارس دارد و بازتاب گستردهای را نیز در جامعه ایجاد میکند؛ اما دستیابی به تمام پیامدهای مثبت این طرح درگرو فراهمکردن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری آن است.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که ارزشیابی هماهنگ و متمرکز درس تربیت بدنی تأثیر مثبتی بر روند اجرای درس تربیت بدنی در مدارس دارد و بازتاب گسترده ای را نیز در جامعه ایجاد میکند؛ اما دستیابی به تمام پیامدهای مثبت این طرح درگرو فراهمکردن زیرساخت های سختافزاری و نرمافزاری آن است .
نبود استانداردهای ملی در ارزشیابی درس تربیتبدنی باعث بدفهمی و کجفهمی های بسیاری از مدیران، اولیای مدرسه، معلمان، دانش آموزان و خانواده ها شده است و زمینة بهکارگیری ابزارهای نامناسب ارزشیابی و نمره دهی سلیقه ای را ایجاد کرده است که از این حیث نمی توان ارزشیابی دقیقی از برنامة درسی ارائه کرد.
ازجمله علل نبود توسعه و گسترشنداشتن برنامههای تربیتبدنی در مدارس را می توان به نبود امکانات ورزشی و برنامه ریزی و محتوای درس تربیتبدنی نسبت داد؛ اما اکنون با توجه به وجود کتاب راهنمای معلم درس تربیتبدنی، دو ساعت درس تربیتبدنی اجباری در مدارس، اشتغال معلمان متخصص، سیاست های انگیزشی در مدارس و پیشرفتهای چشمگیر تربیت بدنی در گرایشهای مختلف در سطوح عالی، این امر عجیب بهنظر نمیرسد؛ زیرا، باوجود تمام پیشرفت-های حوزة تربیتبدنی مدارس، از ارزشیابی درس تربیت بدنی و لحاظکردن آن در سوابق تحصیلی دانشآموزان بهعنوان یکی از مهمترین ارکان برنامه ریزی درسی همچنان غفلت شده است.
Physical education and sport at school in Europe Eurydice report.
Analysis of factors effectively promoting the status of physical education in schools.
World-wide survey of school physical education, UNESCO Open Access Repository, final report.
استناد به مقاله Coordinated and Focused Evaluation of Physical Education in Schools: A Qualitative Study