چکیده:
هدف پژوهش، آزمون یک الگوی مفهومی برای نقش واسطهای کمالگرایی در تاثیر نظریههای ضمنی هوش بر مولفههای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان بود. تعداد 382 نفر دانشجوی دختر (دامنه سنی 23-18 سال) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه مازندران انتخاب شدند و به مقیاس نظریههای ضمنی هوش (عبدالفتاح و ییتس، 2006)، سیاهه کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، 1982) پاسخ دادند. استفاده از برآورد حداکثر درست نمایی و روش خودگردان سازی و یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که تاثیرات مستقیم باورهای ضمنی افزایشی بر نظم و سازماندهی، برنامه مداری و تلاش برای عالی بودن و باورهای ضمنی ذاتی بر نگرانی از اشتباهات و نیاز به تایید دیگران، مثبت و معنیدار بود. همچنین، نظم و سازماندهی، برنامه مداری و تلاش برای عالی بودن (مولفههای کمالگرایی وظیفه شناسانه)، در تاثیر باور ضمنی افزایشی در مورد هوش بر مولفههای خودکارآمدی عمومی نقش واسطهای داشتند. نگرانی از اشتباهات و نیاز به تایید (مولفههای کمالگرایی خود-ارزیابانه) در تاثیر باور ضمنی ذاتی در مورد هوش بر مولفههای خودکارآمدی عمومی، نقش واسطهای داشتند (05/ 0 >p).
خلاصه ماشینی:
همچنین، نظم و سازماندهی، برنامه مداری و تلاش برای عالی بودن (مؤلفههای کمالگرایی وظیفه شناسانه)، در تأثیر باور ضمنی افزایشی در مورد هوش بر مؤلفههای خودکارآمدی عمومی نقش واسطهای داشتند.
واژههای کلیدی: نظریه ضمنی، هوش، کمالگرایی، باورهای خودکارآمدی، دانشجویان The effects of implicit theories of intelligence on general self-efficacy in university students:The mediating role of self-evaluative and conscientious perfectionism components Majid Ghaffari, Ph. D Assistant Professor, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
Abstract The aim of this study was to test a conceptual model for the mediating role of perfectionism in the effects ofimplicit theories of intelligence on general self-efficacy in university students.
84 years, range: 18-23) girl students was selected randomly through multi-stage cluster sampling from University of Mazandaran, and filled the Implicit Theories of Intelligence Scale (ITIS; Abd-El-Fattah & Yates, 2006), the Perfectionism Inventory (PI; Hill, et al.
Keywords: implicit theory, intelligence, perfectionism, self-efficacy beliefs, university students مقدمه اهدافی که هر شخص برای خود در نظر میگیرد، میتواند از چگونگی ارزیابی فرد از توانمندیاش متأثر باشد.
در همین راستا، فراست، مارتن، لاهارت و روزنبلیت18 (1990؛ به نقل از بشارت، میرجلیلی و بهرامی احسان، 1394) با تأکید بر نگرانی از اشتباهات بهعنوان عامل اصلی کمالگرایی، نتیجه گرفتند که فرد کمالگرا به دلیل سطح بالای نگرانی، همواره از عملکرد خود ناراضی است و خود را در رسیدن به خواستههایش ناتوان میبیند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر این بود که یک مدل مفهومی را برای تأثیر نظریههای ضمنی هوش بر خودکارآمدی از طریق کمالگرایی، پیشنهاد و آزمون کند.