چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تبیین پیامدهای ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان در حوزه سیاستگذاری و یا دارای سوابق اجرایی در آموزش عالی و متخصصان برنامه درسی آموزش عالی بودند. با استفاده از طرح کیفی داده بنیاد و از طریق نمونهگیری هدفمند، اقدام به مصاحبه عمیق با 29 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی گردید. در تحقیق حاضر، با تحلیل محتوای کیفی، اطلاعات گردآوری شده ابتدا دستهبندی و سپس به شیوه مقولهبندی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بهمنظور تعیین روایی دادههای کیفی از روش چک کردن اعضاء استفاده شده است. یافتهها نشان داده است که مهمترین پیامدهای ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی دربرگیرنده کارآمدی برنامهریزی درسی، جلوگیری از اتلاف منابع مالی و زمانی، گسترش کار تیمی و ارتقای بهرهوری و رشد اثربخشی عملکرد اساتید است.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: آموزش عالی، فرهنگ برنامهریزی درسی، پیامدها Explaining the Consequences of Promoting the Culture of Curriculum Development in Universities and Higher Education Institutions Hosein Mohsenpour Kebriyaei, Korosh Fathi Vajargah, Mahboobeh Arefi, Abasalt Khorasani 1 Correspondence Author: Ph. D.
با توجه به گونههای نظری مشارکت و کاربرد عملی آن در ارتقاء فرهنگ برنامهریزی درسی در دانشگاهها و سطوح مشارکت افراد در فرایند برنامهریزی درسی، چگونه باید انگیزه اعضای هیئتعلمی، مدیران و کارشناسان آموزش عالی را برای درگیر شدن در فرایند برنامهریزی درسی افزایش داد؛ بنابراین نظر به اهمیت و جایگاه برنامهریزی درسی در آموزش عالی و همچنین اهمیت داشتن روحیه مشارکت دانشگاهیان (اعضای هیئتعلمی، مدیران، کارشناسان و حتی دانشجویان) در فرایند تصمیمگیری و تصمیمسازی در برنامهریزی درسی، ضروری است که در کنار آموزشهای تخصصی افراد که موجب کسب دانش و مهارت و تواناییهای مورد نیاز برای انجام مناسب یک شغل میشود به موضوع مهم بالندگی و آمادهسازی منابع انسانی آموزش عالی برای مشارکت در فعالیتهای یاددهی-یادگیری نیز توجه خاصی شود (Belting & Belting, 2011).
در این راستا مصاحبهشونده شماره 3 که وی از متخصصان حوزه برنامه درسی کشور است، بیان نمود: «میگویم: استادی که قرار است در دانشگاه جذب شود، بیش از اینکه به مقالهها و نمرة او در پایاننامه نگاه کنیم، باید ببینیم که چقدر به مسائل حوزة کاری خودش در جامعه آشنا است؟ اساتید یکی از عوامل مهم ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تناسب بین نگرش، دانش و مهارت دانشآموختگان و اساتید با آخرین دستاوردهای علمی و نیاز بازار کار است.