چکیده:
تحقیق حاضر به مطالعه تجربه دانشآموزان سال اول متوسطه از تختههای هوشمند میپردازد. بر این اساس اثربخشی تختههای هوشمند بر اساس نگرش، میزان یادگیری از طریق آنها و سهولت کاربرد آنها مطالعه شده است. برای این کار با استفاده از مدل تحقیق توصیفی- اکتشافی و رویکرد تحقیق کمی-کیفی، در بخش کمی تعداد 114 دانشآموز سال اول متوسطه بهصورت هدفمند انتخاب شدند که به تازگی به مدت یک سال تجربه کار با تخته هوشمند را کسب کرده بودند. اطلاعات کمی با استفاده از مقیاس محقق ساخته، یعنی مقیاس نگرش به تخته هوشمند که پایایی آن با 24 گویه 904. به دست آمد، جمعآوری شدند. روایی سازه مقیاس از طریق نظریههای مربوط به تخته هوشمند و تحلیل عاملی تأیید شد و روایی متخصصان این مقیاس، توسط معلمان و متخصصان فنّاوری آموزشی تأیید شده است. در بخش کیفی دادههای حاصل از مصاحبه با 20 نفر از دانشآموزان تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان دادند که نگرش کلی دانشآموزان سال اول دوره متوسطه نسبت به استفاده از تخته هوشمند پایینتر از حد متوسط است. دانشآموزانی که برای اولین بار با تخته هوشمند مواجه شدهاند کاربردهای واقعی تخته هوشمند را به دلایل مختلف مانند بیتجربگی معلمان، کمبود نرمافزارها و بستههای درسی الکترونیکی و فقدان برنامههای آموزشی منسجم و متناسب درک نکردهاند یا نگرش مثبتی نسبت به حضور تختههای هوشمند در کلاسهای خود ندارند. بین نگرش نسبت به تختههای هوشمند در تجربه اولیه دانشآموزان با میزان یادگیری و سهولت کاربرد تختهها ارتباط قوی مشاهده شد. مدل اثربخشی تخته هوشمند نیز که با سه مؤلفه نگرش، یادگیری و سهولت در تحقیقات قبلی تدوین شده بود در تحقیق حاضر مورد تأیید قرار گرفت.<br />
خلاصه ماشینی:
یافتههای تحقیق نشان دادند که نگرش کلی دانشآموزان سال اول دوره متوسطه نسبت به استفاده از تخته هوشمند پایینتر از حد متوسط است.
واژههای کلیدی: تخته هوشمند، دوره متوسطه، فنّاوری آموزشی، نگرش، یادگیری The study of high school students’ experiences related to smart boards Mostafa Ghaderi Associate Professor of Curriculum Curriculum, Kurdistan University, Sanandaj, Iran.
Keyword: smart board, high school, educational technology, attitude, learning مقدمه اولین سری تختههای هوشمند در سال 1990 گسترش یافته و پس از مدتی توان استفاده از آن به رسمیت شناخته شده است.
برخی از محققان نیز مانند (Torff & Tirotta, 2010) گزارش دادهاند که پیشرفت خیلی ضعیفی از عملکرد حین استفاده دانشآموزان ابتدایی از تخته هوشمند در افزایش انگیزه ریاضی وجود داشته است.
همچنین در برخی تحقیقات نگرش مثبت معلمها و دانشآموزان نسبت به استفاده از تخته هوشمند در موضوعات درسی خاصی همچون جغرافیا، انگلیسی، علوم، ریاضی و علوم اجتماعی دیده شده است (Kaya & Aydın,2011;Elaziz,2008; Moss, G.
مووس و همکاران (Moss, Jewitt, Levaaiç Armstrong, Cardini & Castle,2007) دریافتند که آغاز خوشایند تجربة کاربرد تخته هوشمند برای دانشآموزان، در افزایش انگیزه دانشآموزان در کلاس درس و موفقیت آنها مؤثر است.
در بخش کمی از مقیاس محقق ساخته استفاده شده است که مبنای ساخت آن پرسشنامه مقیاس نگرش به وایتبرد هوشمند (Smart Board Attitude Scale) نهادشاد (NihatSad, 2012) و تیان شانگ و تسونگ- ین (Tian-Syung and Tsung-Yen, 2003) بوده است.
استفاده از تخته هوشمند با نرمافزارهای آموزشی مناسب وابسته به هدفهای یادگیری دروس مختلف است (Armstrong, Barnes, Sutherland, Curran, Mills & Thompson,2005).