چکیده:
چکیده<br /> <br /> هدف این پژوهش تأثیراستفاده از فناوری های نوین آموزشی برکیفیت فعالیت های آموزشی دبیران شاغل در مدارس متوسطه دخترانه شهر اصفهان بود. این پژوهش از حیث هدف ،کاربردی و از حیث موقعیت، میدانی و بر حسب روش، توصیفی از نوع زمینه یابی است . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دبیران شاغل مقطع متوسطه ی دخترانه ی شهر اصفهان به تعداد1756 نفر است که از بین آنها 252نفردبیر به عنوان نمونه آماری و به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.ابزارگردآوری داده ها شامل پرسش نامه ی محقق ساخته در طیف لیکرتی 5 درجه ای شامل 25 سوال برای سنجش استفاده از فناوری های توین آموزشی دبیران با ضریب آلفای کرونباخ87/.استفاده شد و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد.. ازآمار توصیفی و استنباطی( جدول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و پراکندگی توزیع ، میانگین ، انحراف معیار، تحلیل واریانس ، آزمون دانکن) به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین استفاده از فناوری های نوین آموزشی و کیفیت فعالیت های آموزشی دبیران از نظر آماری رابطه معنا داری وجود دارد و نیز مشاهده شد که کیفیت آموزشی با بکارگیری نرم افزارهای کاربردی در آموزش با مؤلفه های کیفیت در سطح بسیار زیاد قرار گرفته است و نشان داد که متغیر بکارگیری از رایانه بیشترین اثر را بر کیفیت آموزشی دبیران دارد و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی و اینترنت در رتبه های بعدی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج بهدستآمده نشان داد که بین استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و کیفیت فعالیتهای آموزشی دبیران از نظر آماری رابطه معناداری وجود دارد و نیز مشاهده شد که کیفیت آموزشی با بهکارگیری نرمافزارهای کاربردی در آموزش با مؤلفههای کیفیت در سطح بسیار زیاد قرارگرفته است و نشان داد که متغیر بهکارگیری از رایانه بیشترین اثر را بر کیفیت آموزشی دبیران دارد و بهکارگیری نرمافزارهای کاربردی و اینترنت در رتبههای بعدی قرار دارد.
واژههای کلیدی: فناوریهای نوین آموزشی، کیفیت فعالیتهای آموزشی، مدارس متوسطه، نرمافزارهای کاربردی The Effect of New Educational Technologies on the Quality of Educational Activities of Teachers Abbas Shekari Assistant Professor faculty of Humanities of kashan University , kashan, Iran Zahra Mohammadi Khoshouie Ms Faculty of Psychology and Education, university of Tehran, Tehran, Iran Bahador Mohammadi Ms student faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University of Isfahan, Isfahan, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of modern educational technologies and the quality of educational activities of teachers.
آیا بین استفاده دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان از اینترنت بهعنوان وسیله کمکآموزشی بر کیفیت آموزشی آنها تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و حیث موقعیت میدانی و حسب روش، توصیفی از نوع زمینهیابی است.
43 است که نشان میدهد که مؤلفه نرمافزارهای کاربردی سهم قابلتوجهی در کیفیت آموزشی دبیران در فرآیند یاددهی و یادگیری دارد؛ که این نتیجه با نتایج حاصله از یافته فوق با نتایج پژوهشهای انجام شده توسط ایمانی و همکاران (Imani et al,2011) که نشان دادهاند بین بهرهگیری از فناوری اطلاعات و نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد.