چکیده:
پژوهش حاضر با هدف برررسی رابطه سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان با استفاده از روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 9183 نفر ازدانشجویان دانشگاه اصفهان بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 376 نفر انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه سبک یادگیری کلب (1984) و محقق ساخته روحیه پرسشگری انجام شده است. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ برای هر یک از مولفههای سبکهای یادگیری تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها نشان داد که بین سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین سبکهای یادگیری به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که تفاوت معنادار بین روحیه پرسشگری دانشجویان به تفکیک جنسیت وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان دادکه بین روحیه پرسشگری دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش در برنامهريزي درسي سال سیزدهم، دوره دوم، شماره 23 (پیاپی50) پاییز 1395، صفحات 63 ـ 53 رابطه سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان معصومه حیدرپور*، محمدرضا نیلی احمدآبادی، محمدحسین یارمحمدیان 1ا گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران 2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف برررسی رابطه سبكهاي يادگيري با روحيه پرسشگري دانشجويان كارشناسي دانشگاه اصفهان با استفاده از روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است.
يافتههای پژوهش فرضیه اول: بین میانگین نمره روحیه پرسشگری دانشجویان با سبکهای یادگیری (انطباق یابنده، همگرا، واگرا و جذب کننده) آنان ارتباط معناداری از لحاظ آماری وجود دارد.
نتایج جدول شماره 1 فوق نشان داد که بین میانگین نمره روحیه پرسشگری دانشجویان با سبک یادگیری آنان ارتباط معنادار آماری وجود دارد (05/0≥P).
نتایج جدول شماره 3 نشان داد که بین میانگین نمره جستجوگری دانشجویان با سبک یادگیری آنان ارتباط معنادار آماری وجود دارد (05/0 ≥P).
فرضیه سوم :بین میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان با سبکهای یادگیری (انطباق یابنده، همگرا، واگرا و جذب کننده) آنان ارتباط معناداری از لحاظ آماری وجود دارد.
به عبارتی میانگین نمره روحیه پرسشگری دانشجویان با سبکهای مختلف یادگیری با هم متفاوت است و این تفاوت نشان داد که بین سبک یادگیری انطباق یابنده و همگرا با مقیاس روحیه پرسشگری رابطه وجود دارد.
Learning style of nursing and paramedics students of Semnan university's medical sciences.
The role of critical thought attitude and cognitive styles of learning for predicting educational progress of medical sciences students.