چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی پیامهای مرتبط با خویشتنداری جنسی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بهمنظور تدوین محتوای مطلوب انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی−توصیفی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایههای اول، دوم و سوم متوسطه دوم حاضر در کلاسهای آموزشی تابستانه سال 1393−1394 شهرستان بهشهر بود. با روش نمونهگیری خوشهای136 نفر از دانشآموزان در این پژوهش شرکت داده شدند. روش این پژوهش برای پاسخگویی به سؤال پژوهش بهمنظور شناسایی پیامهای مؤثر بر خویشتنداری جنسی از نظر دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم، استفاده از پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها نیز از آمار در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (مقایسه میانگین با یک ادعا) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss16 استفاده شد.
نتایج نشان داد پیامهای مستخرج از منابع تربیت جنسی، از نظر دختران بهطورکلی در سطح «نسبتاً مطلوب» و سطح «مطلوب» قرار گرفتند. دانشآموزان مؤلفههای «ترهیبی جسمی»، «ترغیبی معنوی»، «ترهیبی روانی»، «ترغیبی اجتماعی»، «بهشت»، «ترهیبی معنوی» و «ترغیبی جسمی» را جزء مؤلفههای «مطلوب» ارزیابی و مؤثرترین پیامها بر میزان خویشتنداری خود عنوان کردند. بنابراین، پیشنهاد میشود برنامهریزان تعلیم و تربیت به دستاوردهای این پژوهش در تدوین محتوا برای تربیت جنسی در دوره متوسطه توجه کنند.
خلاصه ماشینی:
از سویی شرایط اجتماعی و سیاسی دوران معاصر فرضیات اساسی، اهداف و محتوای آموزش جنسی مدارس را تحت تأثیر قرار میدهد (متقیفر، 1383) و از سوی دیگر نیز استعمارگران جهانی، از میل جنسی برای انحراف نسل جوان کشورهای در حال توسعه استفاده میکنند و بههمیندلیل لازم است نظام آموزش و پرورش، به پرورش درست جنسی دانشآموزان در سه دوره مشخص ابتدایی، راهنمایی و متوسطه توجه ویژهای داشته باشد (امینخندقی و ابراهیمی هرستانی، 1390).
درباره اخلاق جنسی، کرکلر (2000) در اساس بر ایجاد عواطف جنسی مثبت، ارائه اطلاعات درست در مورد تغییر و تحول جنسی در نوجوان، خودکنترلی جنسی و رعایت حد اعتدال در ارضای غریزه جنسی تأکید میکند؛ ازاینرو فرمهینی فراهانی (1383) با تأکید بر گنجاندن این حوزه تربیتی در محتوای درسی دوره متوسطه مینویسد: یکی از مهمترین عوامل بحران تربیت جنسی، نبود محتوای مناسب و برنامۀ آموزش جنسی مبتنی بر معنویت و تعالیم آسمانی و دینی است؛ ازاینرو در جوامع اسلامی، بررسی و تحلیل موضوع خویشتنداری جنسی (عفافگرایی) از ابعاد گوناگون لازم است و باید با ایجاد تحول ساختاری در پاسخگویی از موضع انفعال به موضع فعال، جهانیان را در این امر به واکنشی منطقی فراخواند.
) که بهطور مستقیم به حوزه تربیت مثبت جنسی مربوط میشوند و نوجوان با آموزش و فراگیری آنها تحت تأثیر قرار میگیرد و از وقوع بسیاری از مسائل و ناهنجاریهای جنسی پیشگیری میشود، با استفاده از منابع مربوط مشخص کند و این پیامها را براساس تأثیرگذاری بر روی دانشآموزان اولویتبندی کرده، و سرانجام بهعنوان سرفصلهای اصلی تدوین محتوای مناسب درباره تربیت جنسی، بهویژه بعد کنترل و خویشتنداری جنسی پیشنهاد کند.