چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش تعارضات زناشویی
است.
روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش
جامعه آماری کلیه زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره در شهرستان فارسان بودهاند. نمونه آماری
بهصورت هدفمند شامل ( ٦٠ نفر)، ٣٠ نفر گروه گواه و ٣٠ نفر گروه آزمودنی از زوج هایی بود که در ٨
جلسه کارگاه گروهی شناختی- درمانی شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش،
پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) براتی و ثنایی ( ١٣٧٩ )، در دو حالت پیش آزمون و پس آزمون بوده
است. برای تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس اندازه گیری
مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که زوجدرمانی شناختی- درمانی بر تعارضات زناشویی و مولفه های آن درپس آزمون اثر داشته است (1./ 0> P ) .
نتیجه گیری: مداخله شناختی- درمانی در بهبود خرده مقیاس های همکاری، رابطه جنسی، واکنش های
هیجانی، کاهش جلب حمایت فرزند، کاهش رابطه فردی با خویشاوندان و کاهش رابطه خانوادگی با
خویشاوندان همسر و دوستان موثر است و تنها در جدا کردن امور مالی از یکدیگر نتوانسته است موثر واقع
شود.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاکي از اين موضوع است که بيش از ١٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * نيمي از افرادي که در درمان هاي شناختي- رفتاري شرکت کرده اند، به دنبال اين هستند که ببينند آيا اميدي به ادامه زندگي مشترکشان وجود دارد يا نه ؟ بونسوچات (٢٠١٥) مداخلات رواني بر پايه مشاوره روانشناختي بر ابعاد کاهش تعارضات را بررسي کرئه است و نتيجه گرفته که اين نوع مداخله بر تغييرات متنوعي در باورها، احساسات و رفتار زوجين ايجاد ميکند و افراد در گروهي که مشکلات مشابه دارند احساس امنيت و آرامش بيشتري کرده و با آزادي و رغبت بيشتريبه بحث و گفتگو درباره مسائل شخص و خانوادگي خود ميپردازند و از تجربه ديگران در يک فضاي قابل اعتماد بهره ميگيرند.
پرسشنامه تعارضات زناشويي شامل هفت خرده مقياس است که به شرح زير ميباشند: ١- کاهش همکاري، ٢- کاهش رابطه جنسي، ٣- افزايش واکنش هاي هيجاني، ٤- افزايش جلب حمايت فرزند، ٥- افزايش رابطه فردي با خويشاوندان خود، ٦- کاهش رابطه خانوادگي با خويشاوندان همسر و دوستان و ٧- جدا کردن امور مالي از يکديگر براي انجام اين تحقيق از طريق فراخواني در دادگستري شهرستان فارسان از افراد علاقه مند به شرکت در اين کارگاه آموزشي و درماني دعوت به عمل آمد و پس از انتخاب نمونه پژوهش ، علاوه بر استفاده از ٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * يک پرسشنامه محقق ساخته جمعيت شناختي ابتدا با استفاده از پرسشنامه ابزار سنجش خانواده يک نمره پيش تست از هر دو گروه به دست آورده و پس از اجراي برنامه آموزشي زوج درماني شناختي -رفتاري روي يک گروه آزمايش ، يک آزمون پس تست با استفاده از همان پرسشنامه اجرا شد تا اثربخشي اين رويکرد با گروه کنترل (در ليست انتظار) مورد مقايسه قرار گيرد.