چکیده:
علیرغم اهمیت، فراوانی و کاربرد پدیده قسم در اکثر جوامع گفتمانی و فرهنگها، کنش گفتاری سوگند در قالب نظریات زبانشناسی و زبانشناسی اجتماعی همچون نظریه کنش گفتار و جوامع عمل بررسی نشده است. پژوهش حاضر در دو فاز کمی و کیفی از طریق مصاحبه و توزیع پرسشنامهای ویژه میان فروشندگان و فعالان بازار رایانه و تلفن همراه، با تمرکز بر الگوهای رفتاری، انواع، کارکردها، دیدگاه و رویکرد اعضای این جامعه به قسم و با لحاظ نمودن متغیرهایی چون سن، جنسیت، وضع ظاهری و وضعیت عضویت در جامعه عمل بازار مدرن، به مطالعه کنش گفتاری قسم در این بازار مدرن پرداخت. نتایج تحلیل محتوایی و آماری دادهها در قالب انواع مراجع مذهبی و غیرمذهبی کنشگفتاری قسم، حاکی از کاربرد فراوان انواع سوگند اما با کارکردی عموماً غیرتعهدی و غیر (پس) بیانی و حتی دارای اثر معکوس و منفی در گفتمان بازار مدرن بود. دلایل، نتایج و کاربردهای حاصل از یافتههای پژوهش با توجه به ادبیات موجود، دلایل فرهنگی و مذهبی و ماهیت متفاوت جامعه عمل بازار مدرن به طور مفصل بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی کنش گفتاری قسم در گفتمان جامعه عمل بازار مدرن ایران با تکیه بر منظورشناسی اجتماعی حسین طالب زاده استادیار زبان شناسی کاربردی گرؤە زبان های خارجی دانشگاه خوارزمی 1 مهدی بازیار استادیار (مدعو) زبان شناسی گرؤە زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره ) رضا غفارثمر دانشیار زبان شناسی اجتماعی کاربردی گرؤە زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت مقاله : ١/٢٥/ ٩٧؛ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٧/٤/٩ چکیده علیرغم اهمیت ، فراوانی و کاربرد پدیده قسم در اکثر جوامع گفتمانی و فرهنگ ها، کنش گفتاری سوگند در قالب نظریات زبان شناسی و زبان شناسی اجتماعی همچون نظریه کنش گفتار و جوامع عمل بررسی نشده است .
همان گونه که بررسی ادبیات محدود موجود نشان میدهد، در سال های اخیر هیچ یک از جوامع عمل از جمله جامعه عمل بازار مدرن و یا حتی بازار سنتی و نیز انواع و کارکردهای کنش گفتاری سوگند به عنوان کنشی پرکاربرد و تأثیرگذار در مراودات روزمره و حتی حرفه ای افراد حاضر در بازار مدرن ایران مورد بررسی قرار نگرفته است .
٤-٤- کاربرد قسم در جامعه عمل و معیارهای تشخیص سؤال شمارٔە ٨ که به کاربرد قسم در حرفه مورد نظر میپرداخت توسط پاسخ دهندگان حداقل به دو صورت «مفید بودن در بازار» و یا «تکثر استفاده از آن در بازار» برداشت گردیده بود و از این رو تفاوت معناداری میان گزینه های مختلف حاصل نشد؛ در صورتی که نتایج مصاحبه حضوری و نیز صحبت های فردی با فروشندگان و پاسخ دهندگان بر این امر تأکید داشت که قسم دارای کاربرد (به معنای دوم ) در بازار است .
“A sociological comparison of speech act of swearing: A case study of Persian and English languages.