چکیده:
تحلیل¬های سنتی ایمنی ترافیک عمدتا بر پایه تاریخچه ثبت تصادفات بهعنوان منبع اصلی اطلاعات، انجام می¬گیرد. دلایل متعددی وجود دارد که نشان می¬دهد استفاده از آمار تصادفات، ابزار چندان مناسبی جهت ارزیابی ایمنی نیست. تکنیک¬های تداخل ترافیکی رویکردی پیشگیرانه و مکمل برای تجزیه و تحلیل ایمنی تردد است. با وجود این مزایای زیاد این تکنیک، بالا بودن هزینه¬های مشاهدههای میدانی مانع ترویج گسترده آن شده است. از اینرو در این پژوهش تلاش شده تا در جهت استفاده از دیدگاه کامپیوتری برای استخراج شاخص¬های تداخل ترافیکی مورد نیاز و کاهش وابستگی به ناظر گام کوچکی برداشته شود. هدف این پژوهش، مدل¬سازی ریسک برخورد عابر و خودرو در تقاطع با تکیه بر شاخص¬های تکنیک تداخل ترافیکی است. با توجه به اینکه ریسک برخورد، ترکیبی از احتمال برخورد و شدت پیامد ناشی از آن است، نیاز به استفاده از شاخص¬هایی است که هر دو جنبه را لحاظ کند. در مطالعات گذشته، برای هر شاخص ارائه شده در زمینه این تکنیک، آستانه¬ای برای بحرانی بودن رویداد تداخلی معرفی شده است؛ اما کمتر پژوهشی به آستانه بحرانی رویداد تداخلی با در نظرگیری همزمان چند شاخص تداخلی پرداخته است. با مدل ارائه شده در این پژوهش که بر پایه تکنیک DEA-DA است، می¬توان قرارگیری رویداد تداخلی در خوشه ریسک مناسب را پیشبینی کرد تا از آن در زمینه مطالعات ایمنی قبل و بعد بهره برد.
خلاصه ماشینی:
با مدل ارائه شده در این پژوهش که بر پایه تکنیک DEA-DA است ، میتوان قرارگیری رویداد تداخلی در خوشه ریسک مناسب را پیش بینی کرد تا از آن در زمینه مطالعات ایمنی قبل و بعد بهره برد.
هدف این پژوهش ، مدل سازی ریسک برخورد عابر و خودرو در تقاطع با تکیه بر شاخص های تکنیک تداخل ترافیکی جهت ارزیابیهای کوتاه مدت استراتژیهای بهبود ایمنی به کار گرفته شده (مطالعات ایمنی قبل و بعد) به وسیله خوشه بندی ریسک برخورد عابر و خودرو است .
Minderhoud & Bovy 2.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آن که رویدادهای تداخلی در این خوشه بندی به ٣ خوشه تقسیم شده است ؛ میتوان بر مبنای قرارگیری در هر خوشه با ارائه راه کارها و تسهیلات مناسب در جهت ایمن سازی هر خوشه اقداماتی را انجام داد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به این که مقادیر بهینه وزن شاخص های PET و TTC در مدل که مشخص کننده خوشه ریسک در محل مطالعه موردی است به ترتیب ٠/٨٤٩ و ٠/١٦٩ است ، میتوان نتیجه گرفت که PET شاخصی تعیین کننده در سطح ریسک یک تداخل است .
سپس با مدل ارائه شده در این پژوهش میتوان قرارگیری تداخل جدید در خوشه ریسک متناسب را با استفاده از تکنیک DEA-DA پیش بینی کرد.
Evaluation of Collision Potential at Four-legged Unsignalized Intersection Using Traffic Conflicted Technique, Journal of Engineering Research and Science, Vol. 2, No. 3.