چکیده:
بسیاری از جوامع روستایی در اطراف بزرگراهها یا مسیرهای اتصال روستاها توسعهیافتهاند، درنتیجه معابر داخلی در کالبد روستایی کوچک اغلب بخشی از مسیرهای اصلی بین روستایی با سرعتبالا هستند. بنابراین؛ سرعت در این نوع معابر باید کنترل و کاهش یابد. میدانهای با شعاع کم (میدان کوچک) معمولا از راهکارهای آرامسازی جریان ترافیک شناخته میشوند که در تقاطعهای روستایی با حجم ترافیک کم باید موردتوجه قرار گیرند. در این مطالعه به یک نمونه موردی از مشخصات فنی طرح یک تقاطع روستایی پرداخته و مناسبترین روش در محل تقاطع یعنی طراحی و پیادهسازی میدان کوچک را بهصورت موردی ارزیابی میکند. برای تحلیل دادهها و همچنین، برآورد ظرفیت میدان و اولویتبندی عوامل مهم تاثیرگذار بر ظرفیت میدان از شبکه عصبی مصنوعی استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در حجمهای ترافیکی کم مانند معابر روستایی، مطالعات دقیق و جامعی در زمینههای طرح هندسی صورت نگرفته و اغلب آئیننامهها برای رفع مشکلات ایمنی و حرکت در نقاط پرتراکم ترافیکی تدوین و توصیهشدهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میدان در فضاهای روستایی بهعنوان عرصهی ارتباطی و کالبدی برای افزایش ایمنی ترافیک در معابر کم حجم روستایی و مهمتر از آن برای رفع نیازهای اساسی در مطالعات جدید طرحهای روستایی توجیه پذیر بوده و قابل تامل است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مطالعه نشان می دهد که در حجم های ترافیکی کم مانند معابر روستایی ، مطالعات دقیق و جامعی در زمینه های طرح هندسی صورت نگرفته و اغلب آئین نامه ها برای رفع مشکلات ایمنی و حرکت در نقاط پرتراکم ترافیکی تدوین و توصیه شده اند.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که میدان در فضاهای روستایی به عنوان عرصه ی ارتباطی و کالبدی برای افزایش ایمنی ترافیک در معابر کم حجم روستایی و مهم تر از آن برای رفع نیازهای اساسی در مطالعات جدید طرح های روستایی توجیه پذیر بوده و قابل تامل است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) (سمت چپ : معبر اصلی ، سمت راست : پلان قرارگیری میدان ) یافته ها برآورد دقیق ظرفیت عبوری در طراحی هندسی تسهیلات ترافیکی اثر مهمی دارد و برای مدیریت شبکه معابر و طراحی و انتخاب بهینه آنها تاثیرگذار است ، در زمینه مدل سازی و محاسبه ظرفیت در تسهیلات ترافیکی ، نظیر میدان ، روش ها و روابط گوناگونی وجود دارد که می تواند مهندسان را قادر به محاسبه و تخمین ظرفیت کند.
در ادامه ی این مطالعه ، نیاز است وضعیت عملکرد ترافیکی میادین با شعاع کوچک در معابر کم حجم روستایی کشور که در حال اجرا و بهره برداری هستند، شناسایی شده تا نسبت به شناخت عوامل مؤثر در طراحی میادین کوچک شرایط الگوی رانندگی در معابر روستایی کشور بهینه شود و به صورت دستورالعمل و توصیه نامه مورد توجه کارشناسان و محققان قرار گیرد.