چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی"دانش، نگرش و مهارت اساتید و مدیران "و امکانات دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامه درسی معنوی انجام شده است. بدین منظور چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و اساتید مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش کیفی حجم نمونه شامل متون و منابع مرتبط با حوزه برنامه درسی معنوی در دسترس بود که در این بین20 منبع داخلی و 10 منبع خارجی به صورت هدفمند شناسایی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش کمی هم حجم نمونه شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1396-1395 بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری در این بخش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون t تک نمونه ای، فرید من و خی دو برای بررسی های استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که سطح دانش و نگرش از بیشترین میانگین و مهارت و امکانات از کمترین میانگین برخوردارند. این بدان معناست که مدیران و اساتید برای اجرای برنامه اجرای برنامه درسی معنوی از دانش و نگرش کافی برخوردار هستند اما از مهارت لازم برخوردار نیستند. همچنین امکانات دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامه درسی معنوی در حد مطلوبی نیست.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان دانش ، نگرش و مهارت مدرسان و مديران و امکانات موجود در اجراي 1 برنامه درسي معنوي(مورد مطالعه :ديدگاه دانشجويان دانشگاه فرهنگيان ) Investigate the Knowledge, Attitude and Skills of Professors and Managers and Facilities Available in the Implementation of the Spiritual Curriculum (Case Study: Students Viewpoints of Farhangian University) تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٤/١٣، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٦/٧/١٦، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/١٠/٨ مرزبان اديب منش ٢،محمدجواد لياقتدار٣، احمدرضا Dr. Marzban Adibmanesh.
Dr. Ahmad Reza Nasr 4 نصراصفهاني Esfahani پژوهش حاضر با هدف بررسي"دانش ، نگرش و مهارت ,Abstract: This study seeks to investigate the knowledgeattitudes and skills of professors, and directors and اساتيد و مديران "و امکانات دانشگاه فرهنگيان براي اجراي برنامه available facilities at Farhangian University forدرسي معنوي انجام شده است .
در نظام آموزش و پرورش ايران به خصوص در دانشگاه فرهنگيان نيز اقدامات مناسب و تاثيرگذاري متناسب با اهداف مطروحه در اساسنامه اين دانشگاه صورت گرفته است ، اما با توجه به حساسيت موضوع ، نياز است که معنويت و ابعاد 1-Tisdell 2 -King 3-Sesro & Prat 4 -Buchanan مختلف آن به عنوان يکي از مسائل مهم و اساسي در دانشگاه فرهنگيان ، در برنامه هاي درسي اين دانشگاه به شکل بايسته و شايسته تر مورد توجه قرار گيرد.
آنچه که پژوهش حاضر در نظر دارد اين است که ضمن شناسايي ابعاد و مولفه هاي برنامه درسي معنوي به بررسي ميزان دانش ، نگرش ، مهارت مدرسان و مديران و امکانات موجود در دانشگاه فرهنگيان براي اجراي برنامه درسي معنوي بپردازد.