چکیده:
خانواده یکی از مهمترین پایگاههای اجتماعی در دین مبین اسلام است که انبیاء و اولیای الهی در تعالیم الهی خویش به طور خاص به آن پرداخته
اند و در شریعت مقدس اسلام به عنوان کاملترین دین .به آموزش حقوق ؛قواعد و احکام آن توجه خاصی شده است و کاملترین مرجعی که به طور
جامع به فقه خانواده پرداخته است . قرآن کریم است که با دقتی شایسته به کلیه زوایا و جوانب این نهاد مقدس پرداخته است . قوانین و احکام
اسلامی در دین مبین اسلام مستند به منابعی است که به اتفاق فریقین شامل قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) است . که جزء مصادر اولیه تشریع احکام
می باشند . قرآن کریم دارای حدود پانصد آیه » مربوط به احکام فرعیه عملیه و به اصطلاح احکام فقهی است که در طول دوران رسالت حضرت
رسول اکرم (ص) بر وی نازل شده است و یکی از مهمترین این آیات آیات الاحکام مربوط به خانواده است . خانواده دارای جایگاهی بس والا و
عظیم در نظام مقدس اسلام است و اهمیت بررسی فقه خانواده, از آن جهت است که خانواده اولین نهادی است که انسان در آن قدم می گذارد و به
رشد و بالندگی دست پیدا میکند و در سعادت و شقاوت فرد نقش اساسی دارد و تشریع احکام و حقوق بی مانند قرآن کریم مربوط به خانواده را
که از اتقان و جامعیت کامل برخوردار است ضروری مینماید که تا سعادت را فرا روی بشر قرار دهد .در این تحقیق ضمن بررسی احکام فقهی و
حقوق خانواده در اسلام جامعیت این تشریعات بررسی خواهد شد و مباحثی چون حقوق . اصول حاکم بر نظام خانواده و همچنین به احکام فقهی
والدین . فرزندان و همسران پرداخته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
» احمد خلیل میگوید: یکی از حقوقی که خداوند برای فرزند قائل شده، حق حیات است که قرآن این حق عظیم را در جامعه بشری به شکل سزاوار برای فرزند، قبل از تولد و بعد از آن مطرح میکند «جمعه، احمد خلیل،1421ق، ص23» 2-2 حق مساوات صفات ارزشمند و همگون زن و مرد و پاداش آنان، از مواردی است که خداوند در قرآن کریم به آن پرداخته است که همان حق مساوات در خانواده است ( إن المسلمین و المسلمات و المؤمنین و المؤمنات و القانتین و القانتات و الصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدقات و الصائمین و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و أجرا عظیما احزاب/ 35 )« به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان ( که شهادتین را گفته و عملا تسلیم دین شده اند ) و مردان مؤمن و زنان مؤمن ( که اعتقاد قلبی به اصول و فروع اسلام پیدا کرده اند ) ، و مردان مطیع و خاضع و زنان مطیع و خاضع ، و مردان راستگو و زنان راستگو ، و مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا ، و مردان فروتن از درون قلب و زنان فروتن از درون قلب ، و مردان صدقه دهنده و زنان صدقه دهنده ، و مردان روزه دار و زنان روزه دار ، و مردان حافظ شهوات و زنان حافظ شهوات ، و مردان بسیار یادکننده خدا و زنان یادکننده ، خداوند برای همه آنان آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است» .
از آیاتی که شاهد ولایت پدر یا جد پدری بر فرزند است آیه 237 بقره است که خداوند میفرماید: « و إن طلقتموهن من قبل أن تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم إلا أن یعفون أو یعفوا الذی بیده عقدة النکاح و أن تعفوا أقرب للتقوی و لا تنسوا الفضل بینکم إن الله بما تعملون بصیر بقره /237)« و اگر آن (زن) ان را، پیش از آنکه با آنان تماس بگیرید، و در حالی که مهری برای آنها تعیین کردهاید، طلاقشان دهید، پس نصف آنچه را تعیین کردهاید (به آنان بدهید) مگر اینکه [آنان] ببخشند؛ یا کسی که پیوند ازدواج به دست اوست، ببخشد.