چکیده:
هدف از این پژوهش، ارزیابی وضعیت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاههای برتر ایران با شناسایی و اولویتبندی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای آن (تحلیلSWOT) بود. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر رویکرد و گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه پژوهش313 نفر بوده و از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی از بین جامعه پژوهش شامل 6478 عضو هیئت علمی 10 دانشگاه برتر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن را متخصصان امر مورد تایید قرار دادند و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 816/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها با روش FBWM صورت گرفت. مهمترین نقاط قوت شامل افزایش حضور و تعامل محققان در همایشهای بینالمللی و وجود بسترهای مناسب توسعه بینالمللی در دانشگاهها؛ مهمترین نقاط ضعف شامل ناکافی بودن گرنت سالانه اساتید و عدم اشراف مدیران دانشگاهها به این حوزه؛ مهمترین فرصتها شامل گرایش جمعیت جوان به تغییر در شیوه تعاملات بینالمللی و اقبال جامعه جهانی به پذیرش ایران در کنسرسیومهای دانشگاهی بینالمللی و مهمترین تهدیدها شامل رکود اقتصادی در بیشتر کشورها، فراهم نبودن زمینههای سیاسی همکاری و گسترش ایرانهراسی و اسلامهراسی در جهان بودند.
This study aims to assess international scientific cooperation of Iranian top universities through using SWOT (strengths, weaknesses, opportunities and threats) strategic analysis approach. This research has been carried out based on descriptive survey. The statistical population has been consisted of 313 experts who were selected among 6478 faculty members from top 10 universities through a stratified sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed and reviewed by experts as well as its reliability was measured by running on Cronbach's alpha test (816/0). Also, data analysis was conducted through Fuzzy BWM. The most important strengths include the enhancement of researchers’ interaction and attendance in international conferences also paving the way for international development in universities. Inadequacy of the annual grants of faculties’ members as well as lack of awareness of universities officials of International scientific cooperation are the main weaknesses. The tendency of Iranian youths towards changing ways of international interactions as well as international community's achievement to accept Iran in international academic consortiums are considered as the greatest opportunities. In spite of these successes, there are still serious threats such as economic recession in most countries; the lack of political grounds for international scientific cooperation and the spread of both Islamophobia and Iranphobia around the world.
خلاصه ماشینی:
بارهای عاملی نقاط قوت با گویه های مربوط (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال ٢: نقاط ضعف مدیریت همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه هـای برتر ایران و همبستگی و اولویت مؤلفه های آن از منظر اعضای هیئت علمی آنها چگونه است ؟ برای پاسخگویی به این سؤال نیز دقیقا به ترتیب سؤال اول عمل شد و مدل بهینه سازی بـرای زیرمعیارهای نقاط ضعف (C٢) ایجاد شد و بعـد از حـل آن ، نتـایج بـا توجـه بـه اولویـت و وزن های هر زیرمعیار در جدول ٦ ذکر شد.
سؤال ٣: فرصت های مدیریت همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه هـای برتر ایران و همبستگی و اولویت مؤلفه های آن از منظر اعضای هیئت علمی آنها چگونه است ؟ برای پاسخگویی به این سؤال نیز دقیقا به ترتیب سؤال اول عمل شد و مدل بهینه سازی بـرای زیرمعیارهای فرصت هـا (C٣) ایجـاد شـد و بعـد از حـل آن ، نتـایج بـا توجـه بـه اولویـت و وزن های هر زیرمعیار در جدول ٧ ذکر شد.
تهدیدهای مدیریت همکاری های علمی بین المللی در دانشگاه های برتر ایـران و همبستگیو اولویت مؤلفه های آن از منظر اعضای هیئت علمی آنها چگونه است ؟ برای پاسخگویی به این سؤال نیز دقیقا به ترتیب سؤال اول عمل شد و مدل بهینه سازی بـرای زیرمعیارهای تهدیدها (C٤) ایجاد شد و بعد از حل آن ، نتایج با توجه به اولویت و وزن های هر زیرمعیار در جدول ٨ذکر شد.