چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان میباشد. در یک بررسی توصیفی از نوع همبستگی، 273 (170 دختر و 103 پسر) دانشجو به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در پژوهش شرکت نمودند و به پرسشنامههای شفقت به خود (نف، 2009) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر بررسی ملی رفتارهای پرخطر دانشجویان آمریکا(NCHRBS) نسخه 2007 پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت.
نتایج نشان داد که شفقت به خود رابطه منفی و معنیداری با رفتارهای پرخطر دارد (00/ 0= p . قضاوت درباره خود- به عنوان یکی از سه بعد شفقت به خود- بیشترین تاثیر رگرسیونی را در کاهش رفتارهای پرخطر دارد. درمجموع، مولفههای شفقت به خود تواما 7/ 12 درصد از واریانس رفتارهای پر خطر را تبیین میکنند. براساس دادههای به دست آمده می توان نتیجه گرفت که شفقت به خود جوانان به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای پرخطر میشود. بنابراین میتواند در امر پیشگیری از رفتارهای پرخطر اهمیت بالایی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
از این رو، هدف مطالعه حاضر تعیین نقش شفقت به خود در رفتارهای پرخطر دانشجویان میباشد.
بنابراین در این پژوهش سهم مؤلفه¬ شفقت به خود و نیز ابعاد آن (قضاوت نسبت به خود، بزرگ نمایی، مشترکات انسانی، انزوا، مهربانی و هوشمندی) در رفتارهای پرخطر دانشجویان بررسی شد و یافته¬های به دست آمده حاکی از آن بود که رابطه¬ منفی و معناداری بین شفقت به خود با رفتارهای پرخطر وجود دارد.
در مورد این که چرا سهم مؤلفه¬ قضاوت نسبت به خود در این میان بیش از سایر مؤلفه¬هاست، می¬توان گفت اگرچه مؤلفه¬ قضاوت نسبت به خود در ادبیات شفقت به خود، بار منفی دارد، اما گاهی اوقات به ویژه در صورت ارتکاب به رفتارهای پرخطر، برای فرد نقش بازدارنده نیز میتواند داشته باشد و سخت¬گیری نسبت به خود همیشه مضر نیست؛ چنان¬که در سبک¬های فرزندپروری در روان¬شناسی نیز این موضوع به عنوان یک امر مسلم پذیرفته شده است- سبک¬های مطلقا سهل¬گیرانه و مطلقا سخت¬گیرانه، شیوه¬های تربیتی مناسبی نیستند و بر سخت¬گیری توأم با مهربانی تأکید شده است.
The mediating role of self-compassion in the relationship between victimization and psychological maladjustment in a sample of adolescents Child abuse amp; neglect, 38(7), 1180-1190.
Student in Rehabilitation Counseling, Counseling Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran Received:18 Jun. 2017 Accepted:28 Sep. 2017 The aim of this study is to determine the role of self-compassion in students’ risky behaviors.
Key words: Self-Compassion, Risky Behaviors, Mental Health, Students and Youth Investigating the Role of Virtual Social Networks in Social Interactions of Spouses (Case Study: Young Wives of Tehran) Ali Baseri Nowrooz Hashem Zehi Yasaman Farshadfar .