چکیده:
کسب دانش پیرامون الگوهای رفتاری وضعیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی در مدیریت موفق مراکز آموزشی و ارائه خدمات مطلوب و متناسب با وضعیتهای فعلی و آتی تحصیلی دانشجویان دارد. این دانش، در اطلاعات آموزشی نهفته بوده و میتواند با استفاده از ابزار دادهکاوی استخراج شود. در این مقاله یک مدل دادهکاوی مبتنی بر تکنیک خوشهبندی سلسلهمراتبی توسعهیافته برای تحلیل اطلاعات مربوط به وضعیت تحصیلی دانشجویان شامل اطلاعات پیش از ورود به دانشگاه و وضعیت تحصیلی آنان ارائه شده است. علاوه بر آن، یک مدل پیشبینی مبتنی بر قرارگیری هر دانشجو با مشخصات خاص در یک خوشه و برآورد عملکرد تحصیلی وی ارائه شده است. مدل دادهکاوی پیشنهاد شده در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شاهرود بهعنوان نمونه موردی پیادهسازی شده است. نتایج تحقیق توسط خبرگان و مدیران آموزشی دانشگاه اعتبارسنجی شده است. پس از تحلیل دادهها و ارائه مدل پیشبینـی، خوشههای دانشجویان مبتنی بر شاخص نشاندهنده وضعیت تحصیلی ارائه شده است. نتایج نشان میدهند که برخی از ویژگیهای دانشجویان مربوط به دوران قبل و بعد از ورود آنان به دانشگاه بر تعلق آنان به خوشههای وضعیت تحصیلی تاثیر معنادار دارند. با استفاده از ابزار دادهکاوی، مجموعهای از قوانین برای ارتقای کیفیت تصمیمات مدیران آموزشی و انتقال دانشجویان از خوشههای با وضعیت تحصیلی نامناسب به وضعیت بهتر پیشنهاد شده است. همچنین با توجه به شناسایی وضعیت تحصیلی دانشجویان، مدل پیشبینیکننده وضعیت آتی تحصیلی آنان نظیر رشد معدل و یا مشروطی تحصیلی ارائه شده است. تمامی نتایج با توجه به نظرات دریافتشده از خبرگان ارزیابی و اعتبار آنان تایید شده است.