چکیده:
یکی از راهکارهای نظام آموزش عالی کشور، جهت تضمین و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاهی، اعتبارسنجی، بازنگری، اصلاح و تغییر برنامه های درسی دانشگاهی است. این در حالی است که، اعضای هیات علمی در اجرای برنامه های درسی دانشگاهی جدید مهم ترین نقش را داشته و عامل موفقیت و یا شکست اعتبارسنجی برنامه های درسی دانشگاهی خواهند بود. لذا هدف دراین پژوهش تعیین میزان آماده سازی اعضای هیات علمی در خصوص اجرای اعتبارسنجی و تغییر در برنامه های درسی دانشگاهی از منظر ایشان می باشد. روش پژوهش در این مقاله، کمی و به لحاظ شیوة گردآوری داده ها، از روش توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را کلیة اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران به خود اختصاص داده اند و روش سرشماری 60 نفر از اعضای هیات علمی این دانشکده، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 20 گویه ای است که ضریب آلفای کرانباخ آن 88/ 0 و ضریب روایی آن توسط 5 نفر از متخصصان حیطة اعتبارسنجی برنامه های درسی دانشگاهی تایید شده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار گردآوری شده از پرسشنامه های تکمیل شده در این مقاله روش های آماری توصیفی و استفاده از آزمون آماری استنباطی خی – دو بود. در نهایت چنین نتیجه گیری شد؛ اکثریت اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران معتقدند، این دانشکده نسبت به افزایش میزان آگاهی ایشان از اهداف اعتبارسنجی و تغییر برنامه درسی دانشگاهی، تغییر نگرش آنها در خصوص پذیرش اعتبارسنجی و برنامه درسی جدید، متناسب با تغییر برنامه درسی، افزایش میزان مهارت آنها در زمینه تغییر در روش تدریس خود و افزایش میزان مهارت آنها، در زمینه تغییر در روش های ارزشیابی کم و خیلی کم اقدام نموده است.
خلاصه ماشینی:
ميزان آماده سازي اعضاي هيات علمي در خصوص اجراي اعتبارسنجي و تغيير در برنامه هاي درسي دانشگاهي ( مطالعه موردي: اعضاي هيات علمي رشته مهندسي برق دانشگاه تهران ) The Degree of Faculty Preparation for the Implementation of Validation and Change in Academic Curriculum )Case Study: Faculty of Electrical Engineering, University of Tehran) تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/١٢/٢٩، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٧/٥/٣٠، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٧/٨ اميد امراله ،١ ابراهيم خدايي ،٢ رضوان حکيم زاده ،٣مجيد نيلي Omid Amrollah, Ebrahim Khodaee, احمدآبادي ٤ Rezvan Hakimzadeh, Majid Nili Ahmadabadi چکيده : يکي از راهکارهاي نظام آموزش عالي کشور، جهت تضمين و Abstract: Iran higher education system has emphasized theارتقاي کيفيت آموزش دانشگاهي ، اعتبارسنجي ، بازنگري ، اصلاح و تغيير برنامه هاي necessity for validating, reviewing, changing, and improvingدرسي دانشگاهي است .
اعضاي هيات علمي در اجراي برنامه هاي 1 Debono 2 Leclair 3 Uziak 4 Oladiran 5 Walczak 6 Vergara 7 Munoz Ilabaca 8 Puri 9 Kaur ١٦٠ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ درسي دانشگاهي جديد مهم ترين عامل موفقيت و شکست اعتبارسنجي برنامه هاي درسي دانشگاهي خواهد بود(دبونو و همکاران ، ٢٠١٧).
با بررسي و مشخص نمودن اين عوامل ، دست اندرکاران نظام آموزش عالي و مديران 1 Chan 2 Fong 3 Luk 4 Ho 5 Feist 6 Campbell 7 LaBare 8 Gilbert ١٦٢ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ اجرايي درک بهتري از موانع اجراي تغيير در برنامه هاي درسي و چالش هايي که اعضاي هيات علمي کشور در راستاي کاربست و نهادينه سازي برنامه هاي درسي دانشگاهي جديد با آن مواجه اند به دست خواهند آورد.