چکیده:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان انطباق برنامه های درسی اساتید با کیفیت تجارب یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را 51 عضو هیات علمی و 1200 دانشجو تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 290 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و کل اعضای هیات علمی از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های انطباق برنامه های درسی محقق ساخته که دارای 14 گویه در 4 مولفه با پاسخ گویی از نوع مقیاس لیکرت و پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن(1990) در 4 حیطه مختلف که برای نمونه های ایرانی، توسط نعامی(2010) هنجاریابی شده است و به منظور سنجش عملکرد تحصیلی نیز میانگین معدل کل دانشجویان در ترم های گذرانده شدة قبلی مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 78/ 0 و 83/ 0 گزارش شد. جهت تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرمافزار spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد بین میزان انطباق برنامه های درسی اساتید با کیفیت تجارب یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کیفیت تجارب یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار می باشد.
خلاصه ماشینی:
The instrumentsاطلاعات از پرسشنامه هاي انطباق برنامه هاي درسي محقق ساخته for data collection include a researcher-made syllabusadaptation questionnaire containing 14 items in 4 که داراي ١٤ گويه در ٤ مؤلفه با پاسخ گويي از نوع مقياس ليکرت components with Likert Scale Response as well asو پرسشنامه کيفيت تجارب يادگيري نيومن (١٩٩٠) در ٤ حيطه Quality Experience Learning Newman's مختلف که براي نمونه هاي ايراني، توسط نعامي(٢٠١٠) هنجاريابي different domains for ٤ in (١٩٩٠) QuestionnaireIranian samples by Nayami (2010).
نتايج نشان داد بين ميزان انطباق برنامه هاي درسي اساتيد با study indicate that there is a positive and significantrelationship between the degree of adaptation of the کيفيت تجارب يادگيري و عملکرد تحصيلي دانشجويان رابطه مثبت curriculum of the faculty members and the quality ofو معناداري وجود دارد.
1 Crystal 2 Harter 3 Masi 4 Hurrelmann 5 Jessor 6 Kasen 7 Darling-Hammond 8-Martin, Montgomery & Saphian ١٧٨ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ همچنين در ادامه بايد گفت که مسأله موفقيت و عدم موفقيت در امر تحصيل از مهمترين دغدغه هاي هر نظام آموزشي است .
همان طور که ملاحظه مي گردد نتايج ضريب همبستگي نشان مي دهد بين ميزان انطباق برنامه هاي درسي اساتيد با کيفيت تجارب يادگيري دانشجويان (٠٠٥>p,٠٦٥=r)رابطه معناداري ١٨٤ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ وجود دارد .
همچنين با توجه به جدول (٤)مشاهده مي شود که بين تمامي مولفه هاي انطباق برنامه هاي درسي اساتيد با تمامي مولفه هاي کيفيت تجارب يادگيري دانشجويان در سطح اطمينان ٩٥ درصد رابطه معناداري وجود دارد.