چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط میان رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی است. ارزیابی رابطه میان هر یک از متغیر های مذکور را می توان به نوعی مساله تصمیم گیری نیز تلقی نمود که در آن تعاملات نظام مند میان متغیرها موجب برقراری روابط درونی می گردد. در این راستا، می توان از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری (DEMATEL) که یکی از روش های مناسب تصمیم گیری برای استخراج روابط علی میان متغیرها است، علاوه بر تعیین روابط میان متغیرها به عنوان راهی برای مدیریت وابستگی های درونی در یک مجموعه متغیرها نیز استفاده نمود. از این رو، در این تحقیق، با استفاده از نظرات ده نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت در دانشگاه علوم انتظامی، رابطه میان متغیر های رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاکی از آن است که رضایت شغلی بر رضایت مشتریان و فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی بر رضایت مشتریان و رضایت شغلی، فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی، رضایت مشتریان، تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی بر یادگیری سازمانی، رضایت شغلی و رضایت مشتریان تاثیر گذار هستند. از طرف دیگر، رضایت مشتریان تاثیر پذیرترین و فرهنگ سازمانی تاثیر گذارترین متغیرها هستند.
خلاصه ماشینی:
آييني و ديگران (١٣٨٩) در پايان نامه کارشناسيارشد خود در دانشگاه اصفهان موضـوع تأثير فرهنگ يادگيري سازماني بـر تعهـد سـازماني، رضـايت شـغلي و قصـدتـرک خـدمت کارکنان در بين کارکنان شرکت گاز استان چهار محـال و بختيـاري را مـورد بررسـي قـرار داده و به اين نتيجه رسـيده اسـت کـه رابطـۀ مثبتـي بـين فرهنـگ يـادگيري سـازماني، تعهـد سازماني، رضايت شغلي و قصدترک خدمت کارکنان وجود دارد.
قلي پور(١٣٨٩) در پايان نامۀ کارشناسيارشد خود در دانشگاه علامۀ طباطبـايي موضـوع بررسي رابطه بـين خشـنودي شـغلي بـا انگيـزه پيشـرفت و تعهـد سـازماني در بـين کارکنـان بانک هاي صادرات منطقه ٦ تهران را مورد بررسـي قـرار داده و بـه ايـن نتيجـه رسـيده اسـت ارتباط بين خشنودي شغلي با انگيزه پيشرفت و تعهد سازماني مثبت است .
در حاليکه تعهد سازماني هنجاري تصور فـرد از اجبـار بـه ماندن با برخي الزامات اخلاقي براي انجام کار تعريف ميشود و تعهد سازماني نيز اسـتمرار 1- Deal and Keneddy 2- Schein 3- Trice and Beyer 4- Martine 5- Bentein et al 6- Meyer and Herscovitch 7- Rikketta 8- Cooper-Hakim and Viswesvaran 9- Luchak and Gellatly 10- Meyer and Allen 11- O'Reilly and Chatman گسـترش ادراک کارکنـان نسـبت بـه اسـتمرار همکـاري بـا کارکنـان بـه دليـل بـالا بـودن هزينه هايترک کار است (مک گي و فورد١ ، ١٩٨٧).
1- McGee and Ford 2- Anand et al 3- Levitt and March 4- Daft and Weick 5- Easterby 6- Nilson and winter 7-Bessant 8- Granerud 9- Leonard روش روش هـاي پـژوهش در علـوم رفتـاري را معمـولا بـا توجـه بـه دو مـلاک هـدف و ماهيـت تقسيم بندي ميکنند (حافظ نيـا،١٣٨٢).