چکیده:
زمینه: اجرای صحیح و مطلوب خط مشیهای کارآفرینی به عنوان محرک نوآوری و رشد اقتصادی، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر دانش و نوآوری دارد.مرحله اجرا یکی از مهمترین و پرچالشترین مراحل فرایند خط مشی گذاری میباشد. این مرحله نقطه آغازین تحقق هدف ها است عوامل متعددی میتوانند در اجرای یک خط مشی نقش داشته باشند. محققان هر یک به نوبه خود، عوامل موثر بر اجرای موفق یک خط مشی را بیان کردند توجه نداشتن به این عوامل میتواند در اجرای خط مشیها چالش ایجاد کند.
هدف: هدف این پژوهش دستیابی به مهم ترین موانع اجرای برنامه های توسعه در حوزه کارآفرینی است.
روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده ها کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با ۱۴ نفر از صاحب نظران صورت گرفته است. روش نمونه گیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که در نمونة دوازدهم اشباع نظری حاصل شد. همچنین برای تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد.
یافته ها: موانع اجرا عبارتند از: موانع ماهیتی (فقدان متولی واحد، عدم استانداردسازی قوانین، تعدد قوانین و عدم همسویی قوانین)، موانع مشارکتی (عدم مشارکت مجریان و ذینفعان )، موانع مربوط به مجریان (نبود مسئولیت پذیری در مجریان، فقدان آموزش مناسب برای مجریان، ضعف و ناکارآمدی مجریان، فقدان هماهنگی مناسب بین مجریان و تغییر مجریان کارآمد)، موانع محیطی (شرایط محیطی نامناسب، ساختار اداری نامناسب، اراده سیاسی ناکافی و عدم پایبندی به برنامه)، موانع پیادهسازی (عدم نیازسنجی برای اجرا، زمان اجرا نامناسب، فقدان ابزار اجرا و ظرفیت ناکافی اجرا) و موانع نظارتی (نظارت نامناسب بر اجرا، فقدان ضمانت اجرایی، وجود دستگاههای نظارتی مستقل، ابزار نامناسب ارزیابی و عدم دریافت و انعکاس بازخور)
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق مطمئن ترین مسیر پیش روی کشور در راستای دستیابی به اهداف مندرج در برنامه های توسعه، ایجاد ساختاری مناسب در جهت تدوین خط مشیهای مطلوب، تعیین متولی اجرا و استفاده از نظرات ذینفعان است. از سوی دیگر، پایبندی به اسناد برنامه های توسعه و الزامات اجرایی توسط دولتها و مدیران ارکان مختلف در طول ادوار مختلف نیز، در این امر خطیر موثر می باشد.
خلاصه ماشینی:
توجه نداشتن به اين عوامل ميتواند در اجراي خطمشيها چالش ايجاد > 2 o"/>o"/> (19۹۲) در مطالعۀ خویش چهار دسته عوامل تأثیرگذار بر اجراي خطمشی را بر شمرده است: عوامل خطمشی(شامل نوع خطمشی، منابع، مشوقهاي خطمشی، درجه تغییر و پیچیدگی، سازگاري و مشروعیت و وضوح و مشخص بودن خطمشی)، عوامل مداخله (شامل ارتباط و هماهنگی، زمان، استراتژيهاي اجرا، آموزش کارکنان، فرآیند پذیرش، همبستگی روشن و مستمر و حذف ترس و عدم اطمینان)، عوامل محیطی(شامل حمایت اجتماعی- اقتصادي و سیاسی، زمینه ساختار سازمانی، زمینه جو سازمانی و حمایت سایرین) و عوامل مجري(درك کارکنان، شايستگی کارکنان و تمایل آن ها) 3 r"/>r"/>(1990) نیز با جمعبندي نظرات برخی صاحبنظران، مدلی شامل: متغیرهاي مربوط به فرآیند صورتبندي خطمشی، متغیرهاي مربوط به اجراي سازمانی و بین سازمانی، متغیرهاي مربوط به رفتار بوروکراتهاي سطح خیابان(افرادي که وظیفه تحویل خدمات دولتی به گروه هدف یک قانون به عهده آنهاست؛ مانند ممیزین مالیاتی) و متغیرهاي مربوط به واکنش گروه هدف و تغییرات جامعه را ارائه می > تحقیقات انجام شده درباره خطمشی کارآفرینی نیز نشان میدهد که عوامل متعددی از قبیل توسعه برنامههای آموزشی و مشاوره، زیرساختها و حمایت مالی، تحقیق و توسعه (آسز 4 b"/>b"/>، ۲۰۰۷: آدریتچ و 5 l"/>l"/>، ۲۰۰۷: هنرکسون و 6 a"/>a" Ingram & Schneider So Winter Szerb Audretsch et al Henrekson & Stenkula ردفورد 1 ،۲۰۱۲)، فرهنگ کارآفرینی، حقوق مالکیت معنوی (آسز و اسزرب، ۲۰۰۷: آدریتچ و همکاران، ۲۰۰۷: هنرکسون و استنکولا)، توانمندسازی کارآفرینان و تجاریسازی دانش، ایجاد اقتصاد کارآفرینی، افزایش سطح فعالیتها کارآفرینانه و دسترسی به فنآوریهای خارجی و حمایت مالیاتی (آسز و اسزرب، ۲۰۰۷)، بهبود محیط، ارائه انگیزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ساختاری، دسترسی به منابع (لندستروم و استیونسن، ۲۰۰۷) و عوامل رسمی سازمانی، یعنی خطمشیهای دولتی، مالی، تحقیق و توسعه، زیرساختهای کسبوکار و خدمات و عوامل غیررسمی سازمانی مانند هنجارهای اجتماعی و فرهنگی، ایجاد فرصتهای کسبوکار، توسعه مهارتها، تصویر اجتماعی کارآفرینان و توسعه کارآفرینی در جامعه (آلوارس و همکاران 2 ، ۲۰۱۱) بر اقدامات کارآفرینانه مؤثر هستند (جعفری مقدم و همکاران، ۲۰۱۷).