چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسة میزان اثربخشی تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی بود.در این تحقیق تجربی 45 کودک کم توان ذهنی در استان کرمانشاه در ردة سنی 8 تا 12 سال به صورت تصادفی به سه گروه تمرینات ادراکی حرکتی، تمرینات شناختی و کنترل تقسیم شدند. برنامة ادراکی حرکتی شامل پروتکل سالاری و همکاران ( 1393 ) و کاشی و همکاران ( 1395 ) و بازی های شناختی شامل مجموعه بازی های شناختی مغز من بود که به صورت نرم افزار اجرا شد. گروه ها هشت هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در برنامة تمرینی خود شرکت کردند و قبل و بعد از تمرینات با استفاده از آزمون کامپیوتری برج لندن و آزمون رنگ واژه استروپ پیش و پس آزمون از آنها گرفته شد و توسط آزمون ه ای مانکوا و آنکوا اطلاعات به دست آمده تحلیل شد . یافته های پژوهش نشان داد بین گروه های تمرین ادراکی حرکتی، بازی های شناختی و کنترل در آزمون های کامپیوتری
برج لندن و آزمون رنگ واژه استروپ تفاوت معناداری وجود دارد و تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به بازی های شناختی تاثیر بیشتری بر بهبود عملکرد شناختی کودکان کم توان ذهنی دارد. ازاین رو می توان نتیجه گرفت اگرچه هر دو نوع بازی در بهبود رشد شناختی موثرند و می توان برای رشد بهتر کودکان از آنها استفاده کرد، اما تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به تمرینات شناختی ابزار بهتری برای ایجاد تاثیرات رشدی بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد بين گروه هاي تمرين ادراكي حركتي، بازي هاي شناختي و كنترل در آزمون هاي كامپيوتري برج لندن و آزمون رنگ ـ واژه استروپ تفاوت معناداري وجود دارد و تمرينـات ادراكـي حركتـي نسـبت بـه بـازي هـايشناختي تأثير بيشتري بر بهبود عملكرد شناختي كودكان كم توان ذهني دارد.
محققان در خصوص اين افراد نشان داده اند كه كودكان داراي كم تواني نمي تو Intellectual disability Ross, Case, & Leung Klavina مهارت هاي حركتي پايه را براساس نورم هاي سني خويش اجرا كنند و در اجراي اين نوع مهارت هايحركتي ضعف دارند (7،8).
با توجه به اينكه اثربخشي فعاليت هاي بدني در قالب فعاليت هاي ادراكي حركتي بر رشد شناختي (حافظة كوتاه مدت و توجه) كودكان كم توان ذهني آموزش پذير كمتر بررسي شده و نتايج مطالعات قبلي نيز كمكي در تصميم گيري در خصوص اثربخشي اين نوع فعاليت ها بر فرايندهاي شناختي اين كودكان نكرده (مسئله اي كه مهم ترين و اساسيترين مشكل اين كودكان است) و نمي توان با تكيه بر آنها گامي در راستاي بهبود وضعيت شناختي اين كودكان برداشت و از آنجا كه مهارت هاي شناختي از مؤلفههاي يادگيري بهويژه در مدرسه است و كودكان كمتوان ذهني نسبت به كودكان عادي همسن يا حتي كوچك تر از خود در اين مهارت ضعيف ترند، ازاين رو اين تحقيق براي بررسي تأثير تمرينات ادراكي حركتي و تمرينات شناختي بر رشد برخي توانايي هاي ذهني و فاكتورهايشناختي كودكان داراي كم تواني ذهني اجرا شد.
روش شناسي تحقيق مطالعة حاضر از نوع نيمه تجربي است و به دليل دارا بودن نتايج عملي از نوع تحقيقات كاربردي محسوب مي شود كه هدف از آن بررسي اثر تمرينات ادراكي حركتي و بازي هاي شناختي بر عملكرد شناختي كودكان داراي كم تواني ذهني بود.
[Investigating the Effect of Using Lousse Therapy on Reducing the Cognitive Problems of 7-12 Year-Old Mentally Disabled Boys in Welfare Centers in District 4 of Tehran (in Persian)].