چکیده:
این مقاله با هدف تحلیل محتوایی استانداردهای حسابداری ایران و بررسی قابلیت فهم و درک آنها توسط دو گروه اصلی استفادهکننده از استانداردها انجام شده است. تحلیل محتوا با رویکرد سنجش خوانایی یکی از شیوههای ارزشیابی قابلیت فهم پیام های متنی است. در این پژوهش از روشهای فلش و کلوز برای ارزیابی خوانایی استفاده شده است. جامعه آماری شامل همه کلمات و جملات موجود در متن استانداردهای حسابداری منتشر شده توسط سازمان حسابرسی است و نمونه آماری شامل سه متن از بخشهای اول، وسط و آخر هر استاندارد میباشد که بصورت تصادفی انتخاب شده است. همچنین برای اجرای روش کلوز، نیاز به سنجش سطح خوانایی فراگیران و مخاطبان است که ابزار آن یک آزمون محققساخته و تکمیل آن توسط حسابداران و حسابرسان انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد طبق روش سنجش خوانایی فلش/دیانی اغلب استانداردهای حسابداری از لحاظ سطح خوانایی در مرتبه بسیار دشوار یا دشوار قرار دارند. همچنین براساس روش کلوز متن استانداردها برای حسابداران و حسابرسان در سطح فشار روانی و بیانگر عدم قابلیت درک و یادگیری آنهاست که این موضوع میتواند موجب عدم بکارگیری درست استانداردها و در نتیجه کاهش کیفیت گزارشگری مالی شود.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم استانداردهای حسابداری از منظر حسابداران و حسابرسان با استفاده از شاخص های فلش و کلوز اعظم سروی ∗، قدرت اله طالب نیا ∗∗، زهرا پورزمانی ∗∗∗ ،آزیتا جهانشاد∗∗∗∗ چکیده این مقاله با هدف تحلیل محتوایی استانداردهای حسابداری ایران و بررسی قابلیـت فهـم و درک آن ها توسط دو گروه اصلی استفاده کننده از استانداردها انجام شـده اسـت .
برای این منظور سوالات زیر مطرح شده است : سوال اول : استانداردهای حسابداری ایران از نظر خوانایی طبق روش فلش /دیانی درچـه سطحی از دشواری قرار دارد؟ ســوال دوم : اســتانداردهای حســابداری ایــران از نظــر خوانــایی توســط حســابداران و حسابرسان طبق روش کلوز در چه سطحی قرار دارد؟ بر مبنای نتایج روش کلوز، در جهت تحلیل مطلوب تر از جنبه مقایسـه بـین مخاطبـان بـا توجه به نوع فعالیت حرفه ای و ارتباط آنها با استانداردهای حسـابداری مقایسـه نتـایج روش فلش با کلوز و نیز سطح بندی بهتر نتایج کلوز بر مبنای گروه های آزمودنی سوال هـای سـوم و چهارم و پنجم مطرح گردید.
جدول ٤- خلاصه نتایج آزمون فرضیه اصلی اول ( فرضیه های فرعی ١-١ و ١-٢) فرضیه اصلی اول : بین حسابداران و (رجوع شود به تصویر صفحه) هدف فرضیه دوم بررسی این موضوع است کـه آیـا همـان طـور کـه طبـق روش فلـش استانداردهای ٢ و ٣ در دو سطح متفاوت از لحاظ دشواری متن قرار گرفته انـد، طبـق روش کلوز نیـز بـین امتیـاز خوانـایی یـا سـطح دشـواری ایـن دو اسـتاندارد در هـر گـروه تفـاوت معناداری وجود دارد.