چکیده:
پرورش استعدادهای آدمی تا اندازۀ زیادی درگرو دستیابی به فضایل عالی اخلاقی است. این امر دربارۀ قشر دانشآموز اهمیتی دوچندان دارد. بیتردید، دانشآموزانی که به تعهدات اخلاقی پایبند باشند، در آینده ضامن امنیت جامعه خواهند بود. طلاب حوزههای علمیه براساس رسالت خود، در کنار تحصیل متون دینی و تهذیب اخلاق، وظیفه دارند از راه تبلیغ این قشر باارزش را با معارف دینی و روشهای تربیت نفس آشنا کنند. در این نوشتار برآنیم، با روش توصیفی ـ تحلیلی، اصول اخلاقی تبلیغ کارآمد را برای جلب دانشآموزان بازگو و عوامل آسیبزای آن را بیان کنیم. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مبلّغ در امور دانشآموزی باید اصول مهمی همچون خوشخُلقی و خیرخواهی، تناسب، توان برقراری ارتباط، خوب گوشدادن و ارتقای سطح علم و تجربه را رعایت کند و از موانع و عوامل آسیبزای مربوط به خود، محیط و سازمانهای وابسته آگاهی یابد.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله با روش توصيفی ـ تحليلی و با بهرهگيری از اَسناد كتابخانهای و نرمافزاری، در پی پاسخ به دو پرسش مهم است: نخست، اينكه يك مبلّغ كارآمد در حوزۀ تبليغ دانشآموزی بايد چه اصول و قواعدی را رعايت کند و ديگر، اينكه چه آسيبها و موانعی در امر تبليغ دانشآموزی میتواند برای يك مبلّغ بهوجود آيد.
توجه به توان مخاطب پيامبران الهی افزون بر آنكه متناسب با زبان قوم خود برانگيخته شدند، در برقراری ارتباط با مردم به توان و استعدادهای آنان توجه داشتند و در حد فهم مخاطبان سخن میگفتند (بيات، 1395: 175)؛ برايناساس، مبلّغ نيز بايد اين متغيّرِ اصل تناسب را در امر تبليغی خود رعايت کند.
3. اصل خوشخُلقي مبلّغ كارآمد برای رعايت اصل خوشخُلقی و با هدف خيرخواهی، میتواند به روشهای گوناگون تبليغی ازجمله محبت،<FootNote No="14" Text=" برای آشنايی با ديگر روشهای تربيت اخلاقی ر.
مبلّغ نيز بايد به خوشخُلقی متصف شود و بداند اين صفت در جايگاه تبليغ، چه برای دانشآموزان چه ديگر اقشار، اهميت زيادی دارد و بهطور شگفتانگيزی موجب اثربخشى سخن میشود.
از مهمترين عوامل آسيبزای مربوط به نهاد سازمان تبليغات اسلامی در امر تبليغ دانشآموزی، میتوان به موارد زير اشاره کرد:<FootNote No="15" Text=" گفتنی است برخی از موارد يادشده، برگرفته از مقالۀ «ابراهيمی و ديگران، 1394: 169» است.
نتيجه لازمۀ تحقق امر تبليغ، برقراری ارتباط با مخاطب برای هدايت است؛ ازاينرو، مبلّغ بايد اصول مهمی را رعايت کند تا اين هدف حاصل شود.