چکیده:
سازمان های امروزی برای آن که بتوانند در پارادیم جدید رقابت، که فضای کاملا رقابتی است، به حیات خود ادامه دهند باید به نوآوری و خلاقیت به مثابه راهبردی ضروری درعصرکنونی نگاه کند و ضمن شناخت تغییر و تحولات محیطی، برای رویاروی با آن ها شاخص های سازمانی تاثیرگذار از طریق خلاقیت و نوآوری سازمانی، سرمایه فکری را شناسایی کنند و به این تغییرات مناسب ترین پاسخ ها را بدهند. این تحقیق به منظور بررسی یک مدلی نوآورانه برای اندازه گیری سرمایه فکری در سازمان ها و شرکت ها انجام شد. پیشرفت روز افزون فناوری درعصرحاضر زندگی بشر را متحول نموده و تمایل انسان ها به کسب دانش و تقاضا برای محصولات جدید را به شدت ارتقا داده است. برآورد سرمایه فکری دردهه 1990 به یک زمینه تحقیقاتی اصلی تبدیل شد، اهمیت سرمایه فکری از این واقعیت برمیآید که سیستم های حسابداری سنتی، واقعیت را برای مدیران و سرمایه گذاران نمایان نمیکنند تا متوجه شوند که چطور منابع سازمان– که بیشتر نامشهود است برایشان ارزش آتی ایجاد میکند. علاوه براین ابزارهای ارزیابی ارائه شده توسط آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرند و کمتر برای برآورد ارزش (میزان) سرمایه فکری برای شرکت ها مناسب می باشند. هدف از این مقاله طراحی یک مدل اندازه گیری است که ابزار خوبی برای شرکتها برای مدیریت سرمایه فکری و ایجاد مزیت رقابتی میباشد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت یازرگانی- بازاریابی، موسسه غیر انتفاعی پارسا بابلسر چکیده سازمان های امروزی برای آن که بتوانند در پارادیم جدید رقابت، که فضای کاملا رقابتی است، به حیات خود ادامه دهند باید به نوآوری و خلاقیت به مثابه راهبردی ضروری درعصرکنونی نگاه کند و ضمن شناخت تغییر و تحولات محیطی، برای رویاروی با آن ها شاخص های سازمانی تاثیرگذار از طریق خلاقیت و نوآوری سازمانی، سرمایه فکری را شناسایی کنند و به این تغییرات مناسب ترین پاسخ ها را بدهند.
مدل راهنمایی دارایی های نامشهود این روش (کنترل دارایی های نامشهود) توسط اریک اسویبی، به عنوان یک ابزار مدیریتی برای سازمان هایی که به دنبال ارزیابی دارایی های نامشهود بودند ابداع و توسعه داده شد، و سه نوع دارایی های نامشهود را تعریف می کند که اختلاف مقدار ارزش به بازار را درارزیابی یک شرکت حساب می کنند، "باقیمانده" که با ارزش دفتری به حساب نمی آید، که مربوط به شایستگی فردی کارکنان، ساختارهای داخلی و ساختارهای خارجی است، انتخاب می کنند که هریک از این شاخص ها رهنمودی را برای ارزیابی هریک از سرمایه های فکری فراهم می آورند[7].
مهم ترین مدل های اندازه گیری برای سرمایه فکری درجدول زیر(1) آورده شده است در جدول زیربا توجه به چند معیارکه این معیارها عبارتند خواهند بود از مدل سرمایه فکری، مزایا، معایب و پیاده سازی دریک سازمان.
Intellectual capital and company's performance Model: evidence from Hungary, international Journal of Quality and Service Sciences, 4 (4), 316-331.