چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی بهمنظور پرورش ذهنیت فلسفی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی بود. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. جامعه این تحقیق شامل آثار صاحبنظران درباره ذهنیت فلسفی و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی بود که در قالب منابع چاپی و الکترونیکی مختلف منتشر شدهاند. نمونه مورد نظر، به صورت هدفمند از میان منابع در دسترس محقق انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، فیشبرداری بود. پس از گردآوری اطلاعات به بررسی، تلخیص و نتیجهگیری از آنها پرداخته شد و سرانجام، الگوی مورد نظر معرفی گردید. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که ذهنیت فلسفی شامل سه مؤلفه جامعیت، تعمق و انعطافپذیری است که باید بهمنظور پرورش ذهنیت فلسفی دانشآموزان، هر یک از چهار عنصر اهداف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی را براساس ابعاد سهگانه ذهنیت فلسفی تعیین نمود. بر این اساس، ویژگیهای هر یک از عناصر چهارگانه برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی در قالب الگویی جهت پرورش ذهنیت فلسفی دانشآموزان ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان میدهد که ذهنیت فلسفی شامل سه مؤلفه جامعیت ، تعمق و انعطاف پذیری است که باید به منظور پرورش ذهنیت فلسفی دانش آموزان ، هر یک از چهار عنصر اهداف ، محتوا، روش های تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی را براساس ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی تعیین نمود.
ریاضی از جمله دروسی است که میتوان در آن مهم ترین و اصلیترین مسأله های زندگی هر فرد را مطرح کرد و به آن ها پاسخ گفت ، اما متأسفانه کم تر به این 1 - Plato 2 - Galilei 3 - Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) 4 - International Evaluation Association (IEA) ویژگی توجه میشود و بسیار سطحی و گذرا از آن عبور میشود، تا آن جا که استفاده از ریاضی در آموزش فکر کردن به دانش آموزان نیز که یکی از اهداف اساسی این درس است ، غالبا کم رنگ جلوه داده میشود (٢٠ p ,٢٠١١ ,Sarmadi &Haji Akhoundi, Emam Jome ).
به عبارت دیگر، هدف از این تحقیق ، تصمیم گیری درباره عناصر برنامه درسی یا مشخص کردن مؤلفه های برنامه درسی (٩٥ p ,٢٠١٥ ,Zais, cited by Maleki) شامل چهار عنصر هدف ، محتوا، روش های تدریس و یادگیری برای برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی بود؛ به طوری که برنامه ریزان درسی، مؤلفان کتاب درسی ریاضی و معلمان دوره ابتدایی بتوانند از نتایج آن در جهت بهبود تفکر صحیح علمی در کودکان بهره گیرند.
M. A thesis of Math education, Science and Research Branch, Islam Azad University, Tehran.