چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه ارتباط بین شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی و ابعاد کیفیت آموزش عالی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 92-1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی 331 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای t تکنمونهای، تحلیل مانوا و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها حاکی از آن بودند که:1- میانگین ابعاد اهداف، اساتید و امکانات پایینتر و بعد دانشجویان بالاتر از میانگین نظری بود؛ 2- در مورد شایستگیها نیز میانگین بعد مدیریتی بالاتر و بعد پژوهشی پایینتر از میانگین نظری قرار داشت؛ 3- نتایج آزمون تحلیل مانوا نشان داد که ارتباط معنیداری بین ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتباطی با ابعاد کیفیت آموزش عالی وجود دارد؛ 4- تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این بود که هر یک از ابعاد شایستگیها پیشبینیکنندههای معنیداری برای برخی از ابعاد کیفیت آموزش عالی بودند.
خلاصه ماشینی:
در رابطه با ابعاد کيفيت آموزش عالي ، محققان به مواردي مانند: ويژگي هاي اساتيد (بات و الرحمن ١٠، ٢٠١٠؛ مي ١١، ٢٠٠٥؛ چو، 12 ٢٠٠٤؛ وس و همکاران ١٣، ٢٠٠٧؛ ليو١٤، ٢٠٠٨)؛ محتواي دوره (چن و کو١٥، ٢٠١١؛ بات و االرحمن ، ٢٠١٠؛ ليو، ٢٠٠٨؛ پاولينا و همکاران ١٦، ٢٠١١)؛ امکانات دوره (سينگ و همکاران ، 17 ٢٠٠٨؛ بات و الرحمن ، ٢٠١٠؛ ليو، ٢٠٠٨؛ براون ١٨، ٢٠٠١؛ مي ، ٢٠٠٥)؛ روش هاي تدريس 1 - Mertova and Webster 2 - Wang and Tseng 3 - Sahney; Banwet & Karunes 4 - Sirvanci 5 - Arambewela and Hall 6 - Hill & Lomas 7 - Lidice and Saglam 3- Oneill & Palmer 9 - Yeo 10 - Butt & ur Rehman 11 - Mai 12 - Chou 13 - Voss; Gruber & Szmigin 14 - Liu 15 - Chen & Kuo 16 - Pavlina et al 17 - Singh; Grover and Kumar 18 - Brown (پارپلا و يلان ١، ٢٠٠٧؛ بات و الرحمن ، ٢٠١٠) و شيوه هاي ارزشيابي (باک و ناير٢، ٢٠٠٩؛ چياتو چياتو و همکاران ٣، ٢٠١١) اشاره کرده اند.