چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه کیفیت تعامل والد - فرزندی با گرایش به
تفکرانتقادی و مولفههای سلامت روان در دانشآموزان دختر نوجوان انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. تعداد ۳۱۹ نفراز دانشآموزان نوجوان
دختر دوره دوم متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۹۷، به شیوه تصادفی خوشهای
چندمرحلهای جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای
رابطه والد فرزندی (PCRS )گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (۲۰۰۳) و سلامت عمومی
گلدبرگ (GHQ-28) جمعآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون
چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان دادکیفیت تعامل
والد - فرزند (هم تعامل با مادر و هم با پدر) با گرایش به تفکرانتقادی و سلامت روان
رابطه مثبت معنیداری دارد (P<0/05). تحلیل رگرسیون نیزنشان داد کیفیت ارتباط با
پدر بهطور معنیداری قادر به پیشبینی سلامت روان و گرایش به تفکرانتقادی در
دانشآموزان دختر نوجوان است (P<0/05).. اماء نقش پیشبین کیفیت ارتباط با مادر
معنی دار نبود ((P>/05).. نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها میتوان گفت تاکید بر بهبود
ارتباط با پدر در دختران نوجوان میتواند با افزایش سلامت روان و گرایش به تفکر انتقادی در آنها همراه باشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین پژوهش حاضر با در نظر گرفتن این ضرورت، با هدف بررسی رابطه کیفیت تعامل والد _ فرزندی با گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفههای سلامت روان در دانشآموزان دختر نوجوان انجام شد.
نتایج آزمون همبستگی بین متغیرهای سلامت روان و گرایش به تفکر انتقادی با کیفیت تعامل والد _ فرزند در جدول 2 آورده شده است.
بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش بررسی میزان رابطه تعامل والد فرزند با مؤلفههای سلامت روان و گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دختر نوجوان بود.
یافتههای پژوهش نشان داد که روابط پدر- فرزند قادر به پیشبینی تفکر انتقادی و سلامت روان نوجوانان میباشد.
نتایج این پژوهش نشان داد بین گرایش به تفکر انتقادی و سلامت روان (18/0- = r ، 01/0 = α) رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
در مجموع با توجه به یافتههای پژوهش حاضر در نقش روابط والد _ فرزندی بر سلامت روان و همچنین ارتباط آن با تفکر انتقادی پیشنهاد میشود که دست اندرکاران امور تربیتی به ارائه آموزشهای لازم در این زمینه به نوجوانان و والدین آنها بپردازند.
Keywords: coping with divorce, Fisher scale, divorced women, society-based intervention Predicting Career Goal Discrepancy based on Career-Related Stress, Career Goal Feedback, and Field of Study in Students Parisa Doostani , Ahmad Sadeghi Purpose: Career goal discrepancy is the perceived gap between the current state and future state that the person considers for his or her career future.