چکیده:
نثر کتاب¬های علمی و ادبی که در زمینه¬های مختلف علوم انسانی نوشته شده¬¬اند، مقولة جداگانه¬ای را در ادبیّات معاصر ایران به خود اختصاص داده¬اند و ضروری است که با مطالعه و تتبع در آنها دقایق و ظرایفشان را استخراج نموده و آن¬ها را به عنوان شیوه¬های نوین نویسندگی به نویسندگان جوان آموزش داد. این نثرها که تمایز خاصّی نسبت به نثرهای عادی، عوامانه و روزنامه¬ای دارند؛ ¬توسط نویسندگانی پدید آمده¬اند که در متون گذشته غور فراوان کرده¬اند و پس از سال¬ها نگارش و تمرین نثرشان تمایز و فردیت خاصی یافته¬است. نثر زیبا و پختة اسلامی ندوشن از این حیث قابل اهمّیّت است. افزون بر نثر پخته، نوع تفکّر وی و تلاش او در جهت پیوند دادن نسل جوان کنونی با بنیادهای فرهنگی به آثار او امتیاز خاصّی بخشیده است. دراین مقاله سعی شده تا با معرفی آثار این نویسنده و ویژگی¬های نثر ممتازش انگیزة ارتباط بیش¬از¬پیش جوانان با آثار وی را فراهم شود. به این امید که در ارتقای بینش علمی و ادبی آنان موثر باشد.
کلید واژهها:
خلاصه ماشینی:
سبك نویسندگی دكتر محمّد علی اسلامی ندوشن عبداله نصرتی رضا صادقی شهیر عذرا سادات حسینی سیف چكیده نثر كتابهای علمی و ادبی كه در زمینههای مختلف علوم انسانی نوشته شدهاند، مقولة جداگانهای را در ادبیات معاصر ایران به خود اختصاص دادهاند و ضروری است كه با مطالعه و تتبع در آنها دقایق و ظرایفشان را استخراج نموده و آنها را به عنوان شیوههای نوین نویسندگی به نویسندگان جوان آموزش داد.
امّا فعالیت اصلی وی در دو زمینة " نقد ادبی و ادبیات تطبیقی " و " اجتماع وفرهنگ " است؛ كتابهای " جام جهان بین " ، "آواها و ایماها " ، "نوشتههای بیسرنوشت" ، " چهار سخنگوی وجدان ایران"، " یگانگی در چندگانگی " ، " باغ سبز عشق " ، " ماجرای پایان ناپذیر حافظ " ، " تأمل در حافظ " ، "دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز " ، "ناردانه ها " ، " از رودكی تا بهار " ، و " باران نه رگبار " از دسته اول و كتابهای " ایران را از یاد نبریم " ، "به دنبال سایة همای " ، " فرهنگ و شبه فرهنگ " ، "گفتهها و ناگفتهها"،" ذكر مناقب حقوق بشر در جهان سوم" ، "سخن ها را بشنویم " ، " ایران و تنهاییش " ، " ایران چه حرفی برای گفتن دارد ؟ " ، "مرزهای ناپیدا " ، "هشدار روزگار " ، "ارمغان ایرانی "،"كارنامة چهل ساله"،"دیروز، امروز، فردا" و "راه و بیراه" از دسته ی دوم می باشد.