چکیده:
ورزش به عنوان پدیدهای مقبول برای همگان میتواند به عنوان ابزاری تربیتی برای انتقال ارزشهای انسانی و اجتماعی در نظر گرفته شود. بر این اساس هدف از این پژوهش، شناسایی و تدوین مولفههای تحولاتفرهنگی تربیتورزشی با رویکرد نظاممند نظریه دادهبنیاد بود. پژوهش از نوع کیفی و بر پایه پارادایم تفسیری بود. در این راستا با مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفته با 20 نفر از خبرگان حوزههای جامعهشناسی، مدیریتورزشی و رفتارحرکتی دادههای کیفی جمع-آوری گردید که ملاک اتمام مصاحبهها اشباع نظری بود. دادههای کیفی با مجموعهای از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و براساس کدهای تولید شده مدل پارادایمی تربیتورزشی تدوین شد. اعتبار نتایج با روش کنترل اعضاء و ارزیابی مشارکت کنندگان در تحقیق مورد تائید واقع شد. براساس نتایج مدل تربیتورزشی علاوه بر شرایط علی (انتقال، ارزیابی، توسعه و پیشرفت)؛ عوامل زمینهای (فردی، اجتماعی) و عوامل مداخلهگر (زیرساخت فیزیکی و آموزشی) را نیز در تربیتورزشی مهم میداند که در نهایت پیامدهایی همچون بهبود مهارتهای فردی و اجتماعی را به دنبال دارد.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و تدوين مؤلفه هاي تحولات فرهنگي تربيت ورزشي با رويکرد نظريه داده بنياد 5 زهرا عليپور درويشي ١*، محمد ويسي ٢، بهرام قديمي ٣، کاوه خبيري ٤، شهلا حجت چکـيده تاريخ دريافت : ٩٧/٠٥/٢٧ تاريخ تصويب : ٩٧/١١/٠٢ ورزش به عنوان پديده اي مقبول براي همگان ميتواند به عنوان ابزاري تربيتي براي انتقال ارزش هاي انساني و اجتماعي در نظر گرفته شود.
همچنين عوامل زمينه اي مانند: استعداد افراد، تيپ هاي شخصيتي، اعتماد و تعهد و عوامل اجتماعي شامل ، ارزش ها و عرف ها جامعه ، ديدگاه و نگاه اجتماعي به موضوع و عوامل علي مانند: انتقال بين فرهنگي (فراينـدي کـه طـي آن فرد يادگيري اجتماعي را به شرايط جديد (تجربه جديد) و نسل بعد انتقال ميدهد)، پيشرفت (حرکت رو به جلو و بدون توقـف مؤلفه هاي اجتماعي) که از جمله عوامل اساسي در تدوين و اجرايي کردن مؤلفه هاي تربيت ورزشي بـه حسـاب مـيآيـد مـورد برسي قرار گرفته اند، که نقش هاي تأثيرگذاري در پياده سازي تربيت ورزشي در اجتماع بـازي مـيکننـد (تجـاري و همکـاران ، ١٣٩٤؛ قديمي، ١٣٨٩؛ سايدنتاپ ، ٢٠١٤).
بر همين اساس ، در اين پژوهش سعي شده است که با توجه به اصول تربيت ورزشي و با استفاده از پس زمينه نظرات جامعه شناسي ورزش (کنش متقابل نمادي، کارکردگرايي و کارکردگرايي ساختاري)، مؤلفه هـاي تحـولات فرهنگـي ورزش تربيتـي از طريق نظريه داده بنياد شناسايي و معرفي کرد.