چکیده:
افزایش کیفیت آموزش و خدمات آموزشی از اهداف اصلی نظام آموزشی در هر کشور است. دانشگاه ها به عنوان سازمان های ارائه دهنده این خدمات در عالی ترین سطح، پذیرای گروه های مختلف دانشجویان و دانشپذیران می باشند و لذا جلب رضایت آنان و بهبود و ارتقای سطح رابطه با آنان از طریق فرآیند مدیریت ارتباط با دانشجو (SRM) می تواند زمینه ساز تحقق اهداف نظام آموزشی و تعالی آموزش عالی شود. SRM می تواند از طریق نظام مند نمودن فرآیندها و بهبود اطلاع رسانی، ادراک دانشجویان از عدالت را بهبود بخشد و همین امر موجب افزایش رفتار شهروندی دانشجویان و کاهش رفتارهای مخرب آن ها می گردد. در این مطالعه ابتدا از طریق تحلیل عاملی ابعاد SRM شناسایی و معرفی شد و سپس چارچوب مفهومی پژوهش توسط مدل یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که SRM رابطه مثبت و مستقیمی با انواع عدالت اعم از توزیعی، رویه ای و مرواده ای دارد. همچنین رابطه معکوسی بین عدالت رویه ای و مرواده ای با رفتار مخرب دانشجویان وجود دارد. از سوی دیگر بین عدالت رویه ای و مرواده ای ادراک شده با رفتار شهروندی دانشجویان، رابطه مستقیمی مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیه های تحقیق توسط آزمون های علمی انجام شده ، نشانگر آن است که بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ی مثبتی وجود دارد (فانی و همکاران ، ١٣٩٢).
Tepstra Honoree آموزش عالی در اجرای مدیریت ارتباط با دانشجو: مورد کاوی دانشگاه تهران » انجام داده اند، مشخص شد از بین ٧ عامل مورد بررسی تنها عامل فناوری از وضعیت مطلوبی برخوردار میباشد و دانشگاه ، در دیگر عوامل آمادگی لازم برای پیاده سازی SRM را دارا نمیباشد (سهرابی، خانلری، ١٣٨٧).
جدول شماره (٦)نتایج آزمون فرضیه های پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هرچند CRM سالهاست که فضای حاکم بر کسب و کارها و سازمان های تولیدی و تجاری را تسخیر نموده و ذیل اصل مشتری مداری مورد استقبال و توجه ویژه مدیران ارشد سازمان ها قرار گرفته است اما SRM هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است .
از سوی دیگر بر اساس نتایج تحقیق ، SRM ارتباط مثبت و مستقیمی با انواع عدالت دارا می باشد و همچنین افزایش ادراک عدالت توسط دانشجویان و فراگیران میتواند باعث افزایش رفتار شهروندی و کاهش فعالیت های مخرب دانشجویان در محیط آموزشی می شود.
d. (1992)," Distributive and procedural justice as predictors' of satisfaction with personal and organizational outcome", academy of management journal ,No (3),pp 626-638 § Harris, L.
The Interactive Effects of Psychological Capital and Organizational Identity on Employee Organizational Citizenship and Deviance Behaviors, Journal of Leadership Organizational Studies, November17.
“Teams Behaving Badly: Factors Associated With Anti-Citizenship Behavior in Teams“, Journal of Applied Social Psychology, 33/1: 58-75.