چکیده:
پژوهش حاضر سعی دارد تا با رویکردی تفسیرگرایانه مدل تجاریسازی تحقیقات علوم انسانی را از نگاه پژوهشگران حوزه علوم انسانی شناسایی کند. رویکرد پژوهشی به کاربرد شده از نوع کیفی میباشد و از روش مردمنگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. دادههای این پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه باز و عمیق جمع آوری شده و سپس با استفاده از تکنیک سه سویه سازی ترکیب شدهاند. روش نمونهگیری مورداستفاده در این پژوهش از نوع روش نمونهگیری کیفی- هدفمند است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 14 نفر از پژوهشگران حوزه علوم انسانی بهعنوان نمونه جامعه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به چالشها و مشکلات فراروی تجاریسازی تحقیقات علوم انسانی موردبررسی قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات و نتیجهگیری از یافتههای تحقیق از «نظریه زمینهای» استفاده شده است و بهعبارتدیگر در این پژوهش بهجای آزمون نظریه و تائید یا رد آن به ارائه نظریه بهصورت محدود پرداخته میشود. یافتههای اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینهای شامل مقولاتی همچون تحولات در نقش دانشگاهها، ارتقاء آکادمیک علوم انسانی، سیاستگذاری و ساختارها، نهادینه کردن، بسترهای قانونی، شبکهسازی، مزیت رقابتی میباشد که میتوان تمامی مقولات را زیر مقوله «مدل تجاریسازی تحقیقات علوم انسانی» قرار داد. بهعبارتدیگر مدل تجاریسازی «مقوله هسته» در این نظریه زمینهای میباشد. با استفاده از این مقولات مدل پارادایمی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
یافته های اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینه ای شامل مقولاتی همچون تحولات در نقش دانشگاه ها، ارتقاء آکادمیک علوم انسانی، سیاست گذاری و ساختارها، نهادینه کردن ، بسترهای قانونی، شبکه سازی ، مزیت رقابتی می باشد که می توان تمامی مقولات را زیر مقوله «مدل تجاری سازی تحقیقات علوم انسانی» قرار داد.
برآیند این دو زیر مقوله یعنی ایفای نقش در رشد و توسعه اقتصادی کشور و تولید علم که دستاوردهای بسیار بزرگ برای دانشگاه ها و علوم انسانی به حساب می آیند از طریق رویکرد تجاری سازی تحقیق میتوانند به آن ها برسند در این پژوهش تحت مقوله دستیابی به مزیت رقابتی طبقه بندی شده اند که باعث می شود که دانشگاه ها در مقایسه با همدیگر و دیگر نهادها و سازمان های دیگر در تلاش خود برای بقاء و گسترش نفوذ به مزیت رقابتی دست پیدا کنند و باعث ماندگاری خود و اقداماتشان شوند.
Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities, patenting activities between 1165 and 2002, Research Policy, Vol. 35, pp: 518- 32.
The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links, Research Policy, Vol. 34, pp: 321-342.
Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: the case of Chalmers University of Technology, Research Policy, Vol. 32, pp:1555- 1568.
Evidence from Canadian universities, Research Policy, Vol. 35, pp.
Commercial knowledge transfers from universities to firms: improving the effectiveness of university–industry collaboration, Journal of High Technology Management Research, vol:14,pp:111–33.
Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research.